طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست بسیاری از چالش‌های این حوزه را رفع می‌کند
حمیدزاده:

طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست بسیاری از چالش‌های این حوزه را رفع می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 41976
مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در دومین جلسه کمیته فنی طرح بازار گفت: بسیاری از چالش‌های حوزه انرژی با طرح بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست قابل حل است البته باید به افق‌های اجرایی در طرح بازار نیز توجه داشته باشیم.

مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در دومین جلسه کمیته فنی طرح بازار گفت: بسیاری از چالش‌های حوزه انرژی با طرح بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست قابل حل است البته باید به افق‌های اجرایی در طرح بازار نیز توجه داشته باشیم.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زینب حمیدزاده مجری ملی طرح ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در دومین جلسه کمیته راهبردی طرح بازار، سخنان خود را با واکاوی چرایی، چگونگی، استراتژی و افق‌های پیش رو در طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط‌زیست آغاز کرد و افزود: درباره فلسفه ایجاد و لزوم اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست باید در نظر داشت که همواره بحث یارانه‌ حامل های انرژی یکی از بحث‌های جنجالی در محافل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح است. در هر دوره‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها یا هدفمندی یارانه حامل‌های انرژی، طرح‌هایی پیشنهاد یا تصویب شده است که هیچ‌یک نتوانسته راه حلی برای این موضوع باشد.


مصرف انرژی تابعی از میزان یارانه حامل های انرژی است

به گفته وی، مشاهده‌ آمارها نشان می دهد که مصرف انرژی تابعی از میزان یارانه حامل های انرژی است و متاسفانه کشور ایران وضعیت مطلوبی در این حوزه ندارد. بنابراین بحث موضوع یارانه انرژی در ایران و حل آن موضوعی دارای اولویت است.

 

اتخاذ رویکردی مساله محور نیاز است

مشاور امور بانوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه با توجه به این نکات فلسفه وجود طرحی مانند طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست مشخص می شود افزود: عدم امکان حذف یارانه انرژی و آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی در شرایط فعلی و افق زمانی پیش رو، تسهیل روند صرفه‌جویی انرژی و بهبود وضعیت مصرف انرژی در ایران در قیاس با میانگین جهانی با در نظر گرفتن شرایط یارانه‌ای انرژی حاکم بر کشور و ترغیب دولت و مردم برای ورود به عرصه بهینه‌سازی انرژی بدون تبعات اجتماعی و سیاسی مخرب دلایل اجرای این طرح است.

 

چالش های موجود برای اجرای طرح بازار چیست

حمیدزاده در ادامه به چالش های موجود در کشور در این حوزه پرداخت و گفت: یکی از چالش های حوزه انرژی در شرایط فعلی کشور این است که مصرف کننده‌ انرژی با تعرفه‌ پایین، تقریبا هیچ انگیزه‌ای برای بهبود روند مصرفی خود و استفاده از فناوری‌های جدید با مصرف انرژی پایین ندارد. همچنین سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی نیز قادر به تامین سود اجرای پروژه و سرمایه‌گذاری خود در زمینه‌ی انرژی نیستند. 

 

وی در ادامه ابراز کرد: چالش دومی که ما را از کشورهای موفق در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی جدا می‌کند، تعریف اختیارات بخش‌های دولتی در قالبی بیش از نقش حاکمیتی، نظارتی و رگولاتوری (تنظیم‌گری) است.

حمیدزاده سومین چالش را مرتبط با عدم تعریف تعهد کارایی انرژی و نظام جریمه و جبران دانست و گفت: در ایران این موضوع تحت‌الشعاع مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد. این موضوع باعث عدم اجرای دقیق سیستم جریمه برای متخلفان رعایت استانداردهای انرژی و محیط‌زیست شده‌است. 


راه حل ها کدامند

وی همچنین توضیحاتی نیز درباره راه حل چالش ها ارائه داد و اظهار کرد: طرح بازار در شرایط فعلی کشور قادر به حل چالش اول که مربوط به عدم انگیزه‌ مصرف‌کنندگان با هزینه‌ پایین انرژی، در صرفه‌جویی انرژی و استفاده از فناوری‌های نوین و کارا بود را به شکل مناسبی حل می کند. چالش دوم که مرتبط با رگولاتوری نهادهای دولتی و فعال‌سازی بازار نیز در قالب این طرح به شکل مطلوبی حل می شود. اما سومین چالش که تعهد کارایی انرژی و نظام جریمه در بخش انرژی و محیط‌زیست است، به احتمال قوی در مقطع کنونی در اجرای طرح بازار عملیاتی نیست.

 

افق پیش روی طرح بازار چیست

حمیدزاده در بخش بعدی سخنان درباره افق پیش رو در طرح بازار توضیحاتی ارائه داد و گفت: طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست با توجه به پتانسیل بالایی که در شرایط فعلی کشور وجود دارد نیاز به همتی همه جانبه از سوی تمامی نهادهای مسئول برای اجرای سریع، درست و مطلوب دارد. اما باید افق‌های اجرایی در طرح بازار نیز توجه داشت و رویکرد اجرای این طرح در آینده نیز مشخص باشد. 

 

در ادامه این جلسه هر یک از دستگاه های اجرایی در ارتباط با تکلیف مرتبط با آیین نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، به ارایه گزارش پرداخته و نظرات خود را مطرح کردند. 

دومین جلسه کمیته فنی طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست با حضور زینب حمیدزاده مشاور امور بانوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و نمایندگان سازمان های مختلفی این حوزه در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم