عملکرد مغز نوزادان نارس بررسی می‌شود
اقدامی دیگر در حوزه سلامت الکترونیک؛

عملکرد مغز نوزادان نارس بررسی می‌شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 28693
سلامت الکترونیک (e-Health) به‌عنوان یک زمینه نوظهور این بار درزمینه پزشکی راه‌کاری دیگر اندیشید، تا با استفاده از هوش مصنوعی بلوغ عملکرد مغز نوزادان نارس ارزیابی شود.



سلامت الکترونیک (e-Health)  به‌عنوان  یک زمینه نوظهور این بار درزمینه پزشکی راه‌کاری دیگر اندیشید، تا با استفاده از هوش مصنوعی بلوغ عملکرد مغز نوزادان نارس ارزیابی شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلامت الکترونیکى یک زمینه جدید و روبه رشد از تلاقى اطلاع‌رسانی پزشکى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است، که این بار در این بخش محققان دانشگاه هلسینکی و بیمارستان دانشگاه هلسینکی (HUH) موفق شدند با استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی به‌طور مستقل سیگنال‌های EEG را از یک نوزاد نارس دریافت و تخمینی از بلوغ عملکرد مغز را تولید کنند.
این روش اولین سیستم ارزیابی بلوغ مغز مبتنی بر EEG در جهان است که در مجله گزارش‌های علمی  منتشرشده و این دقیق‌تر از سایر روش‌های شناخته‌شده است که در حال حاضر برای ارزیابی رشد مغز نوزاد است و همچنین امکان نظارت اتوماتیک و عینی برای رشد مغز نوزاد نارس را فراهم می‌کند
بر اساس این گزارش، اواخر ماه‌های بارداری برای رشد جنین مغز حیاتی است، و از هر ده مورد تولد یکی از آن‌ها زودرس بوده و حدود نیمی از بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، به دلیلش تولد زودرس نوزاد است. و در این مرحله رشد  مغزی  برای جنین بسیار سریع است، فعالیت الکتریکی مغز تقریباً هر هفته تغییر می‌کند و همچنین برای عملکرد درست مغز باید جمجمه نوزاد به‌درستی گسترش یابد.
استفاده از هوش مصنوعی در جهت کمک به نوزادان نارس
نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل جدید EEG در ابتدا توسط ناتان استیون سون (Nathan Stevenson)، مهندس استرالیایی، در گروه تحقیقاتی پروفسورسمپا واناتالو (Sampsa Vanhatalo) توسعه یافت. نمونه‌های  این تحقیق از یک مجموعه فوق‌العاده گسترده و کنترل‌شده از داده‌های اندازه‌گیری شده توسط روش EEG از نوزادان نارس، که در گروه تحقیقاتی پروفسور کاترین کلبراماس (Katrin Klebermass) در دانشگاه پزشکی وین جمع‌آوری‌شده بود استفاده شد و این نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر یادگیری ماشین کار می‌کند.
مقدار زیادی از داده‌های EEG در نوزادان نارس به رایانه منتقل شد و نرم‌افزار صدها ویژگی محاسباتی را از هراندازه گیری با کمک یک الگوریتم ماشین بردار پشتیبانی (support vector machine algorithm) بدون مداخله از پزشک محاسبه کرد ،آ ین ویژگی‌ها برای ایجاد برآورد قابل‌اعتماد از سن بلوغ EEG نوزاد ترکیب‌شده بودند.
در پایان آزمایش‌ها، با مقایسه سن بلوغ EEG برآورد شده توسط نرم‌افزار بامطالعه سن واقعی نوزاد با روش‌های شناخته‌شده بالینی نرم‌افزار مورد آزمایش قرار گرفت. در بیش از 80٪ موارد، سن واقعی نوزاد و سن تخمینی تولیدشده توسط کامپیوتر نسبت دوهفته‌ای از یکدیگر را نشان دادند. برآوردها  بسیار قابل‌اعتماد بود  و دقیقاً مشخص است که در هر یک از 39 نوزاد نابالغ در مطالعه، توسعه عملکردی مغز آن‌ها را می‌تواند هنگام اندازه‌گیری هرچند هفته بار توسط این روس تکرار و ردیابی شود.
راه‌اندازی کارگروه در ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، در نظر دارد با راه‌اندازی کارگروه سلامت الکترونیکی و فناوری سلامت،  نحوه همکاری در بخش دولتی و خصوصی بررسی کند.
ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی در راستای سیاست‌های ابلاغی حوزه سلامت در زمینه راه‌اندازی جریان اجرایی سازی و توسعه فناوری سلامت و سلامت الکترونیکی نقش مهمی را در این زمینه ایفا میکند و با برنامه‌هایی که در خصوص توسعه پتانسیل‌های موجود و هدایت صحیح در بستر تعاملات داخلی و خارجی‌شکل می‌گیرد ظرفیت موجود در کشور به ظرفیتی بالفعل تبدیل می‌شود.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم