فعالیت‌ها در حوزه بهره‌وری انرژی و محیطزیست عملیاتی می‌شود
معاون بهره وری انرژی و محیط زیست ستاد توسعه فناوی انرژی معاونت علمی :

فعالیت‌ها در حوزه بهره‌وری انرژی و محیطزیست عملیاتی می‌شود


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 36422
معاون بهره وری انرژی و محیط زیست ستاد توسعه فناوی انرژی معاونت علمی گفت: این ستاد نهادی تاثیرگذار در حوزه انرژی است تا با حضور افراد خلاق و اجرای به موقع و درست پروژه‌ها به زودی شاهد اتفاقات خوشایند در این حوزه باشیم.



معاون بهره وری انرژی و محیط زیست ستاد توسعه فناوی انرژی معاونت علمی گفت: این ستاد نهادی تاثیرگذار در حوزه انرژی است تا با حضور افراد خلاق و اجرای به موقع و درست پروژه‌ها به زودی شاهد اتفاقات خوشایند در این حوزه باشیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا اسپهبد معاون بهره وری انرژی و محیط زیست ستاد توسعه فناوی انرژی معاونت علمی درباره اهمیت رشته زمین شناسی و احیای دریاچه ارومیه توضیحاتی ارائه داد. این متخصصان زمین شناسی آب و هسته ای با بیان اینکه زمین شناسی در کشورها حوزه ای پایه از نظر ژئو تکنیک است اظهار کرد: اهمیت این حوزه به قدری است که برخی کشورها وزارت زمین شناسی راه اندازی کرده اند، در این میان بخشی مطالعات مربوط به زمین شناسی مهندسی است. نقش متخصص زمین شناسی در حوزه هایی همچون مطالعات سد سازی، جاده سازی، تونل، پل سازی، کشاورزی و بررسی معادن مختلف نفت و گاز، معادن غیر فلزی و فلزی برجسته است. 54 سال از ورود این رشته به ایران می گذرد این در صورتی است که برخی کشورها همچون چک سابقه 700 ساله در این رشته دارند. البته در ایران کشف معادنی همچون فیروزه و مس سابقه چند هزار ساله دارد.
اسپهبد ادامه داد: اما زمین شناسی آب مقوله ای جدا است که به مطالعات آب های زیرزمینی و سطحی می پردازد و بخش مربوط به آب های زیرزمینی با عنوان هیدرو ژئولوژی یا زمین شناسی آب نامیده می شود اما در زمین شناسی آب های سطحی مطالعات مربوط به دریا، دریاچه، رودخانه و تشکیل اقیانوس ها است که تحقیقات در هر یک از این بخش ها توسط افراد متخصص مربوط انجام می شود. بنابراین با توجه به این همه پیشرفت باید دید چرا توجه به آب های سطحی در کشورمان کم است. در صورتی که در دنیا قوانین سختی برای حفظ رودخانه ها وجود دارد و حراست از این ذخایر به خوبی انجام می شود.
وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: چه کسی باید درباره خشک شدن این دریاچه پاسخگو باشد، ایجاد این وضعیت در واقع بازی با حیات مردم است آن هم در منطقه ای که تراکم جمعیت وجود دارد و مردم با کشاورزی روزی خود را تامین می کنند. در چنین منطقه ای با اقدامات نامناسب نمک جایگزین آب شده است.
این فعال حوزه زمین شناسی آب و هسته ای همچنین ابراز کرد: علاوه بر این مسائل از بین رفتن دریاچه مشکلاتی برای مردم همچون برخاستن ریزگردهای مخلوط با نمک را ایجاد کرده است. ایجاد این وضعیت در دریاچه به علت کوتاهی برخی مسئولان است. اقداماتی همچون احداث سد بدون توجه به تنظیم آب ورودی و خروجی زمینه بروز این مشکل را ایجاد کرد. از سویی در دوره زمانی مجوز حفر چاه های عمیق بدون انجام مطالعات فنی و مهندسی آن هم بی رویه داده شد که این مسئله تاثیر بسیاری را در به وجود آوردن این مشکل داشت.
به گفته وی، اقداماتی دیگر همچون پاشیدن نمک بر سطح جاده فصل زمستان و احداث پل نیز عواملی مخرب برای نابودی دریاچه محسوب شدند. به عنوان محقق در این حوزه به شدت با احداث این پل مخالفت کردم اما نتیجه ای نداد. بنابراین مجموعه ای از اقدامات دست به دست هم داد تا قلب تپنده آذربایجان با مشکل روبرو شود. با ایجاد این مشکل منطقه مهم اقتصادی، تجاری و زیست محیطی در ایران از دستخوش مشکل شده و بایستی تمهیدات فنی لازم اندیشیده شود.
اسپهبد  احیای دریاچه ارومیه را با اقداماتی دور از ذهن ندانست و گفت: این روزها خبرهای خوبی از احیای دریاچه می شنویم و قسمتی از آن حتی قایق رانی انجام می شود پس امیدواری برای احیای مجدد و حتی بهتر از قبل در دریاچه وجود دارد که بازگشت فلامینگوها به این منطقه خود نوید بخش اتفاقات خوشایندی است اما کافی نیست.
وی به انجام اقداماتی برای احیای این دریاچه اشاره و بیان کرد: رسوب گذاری ها در دریاچه به حدی است که عمق متوسط دریاچه را به شدت کاهش داده است. پس برای حل این مشکل باید قسمت خشک و رسوب گرفته را رسوب زدایی کرد. همچنین سدها خاکی و بتونی باید کنترل شوند تا میزان آب ورودی و خروجی مشخص باشد. از سویی حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق باید قطع شود.چاه هایی که به بهانه کمک به کشاورزان حفر شد اما زندگی آنها را با مشکل روبرو کرد. ستاد حوزه انرژی معاونت علمی نیز می تواند نهادی تاثیرگذار در این زمینه باشد تا  با حضور متخصصان و بررسی طرح ها فواید و مشکلات انجام طرح ها مشخص شود تا شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم