فعالیت دو کارگروه اصلی ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی شروع شد

فعالیت دو کارگروه اصلی ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی شروع شد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 20533
دو کارگروه اصلی ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان «فناوری لیزر» و «فناوری فوتونیک» فعالیت خود را آغاز کردند.

 دو کارگروه اصلی ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان «فناوری لیزر» و «فناوری فوتونیک» فعالیت خود را آغاز کردند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدصادق ذبیحی دبیر ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی در سومین جلسه اعضا شورا این ستاد گفت: طبق تعریف این ستاد، تمرکز بر روی فناوری لیزر است و در مورد فوتونیک و ساختارهای میکرونی تااندازه‌ای ورود پیدا می‌کنیم که به حوزه لیزر مرتبط باشد.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه فوتونیک و ساختارهای میکرونی ابعادی به‌شدت گسترده دارند که اگر در نظر داشته باشیم به آن ها بپردازیم لیزر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.بنابراین برای هر دو بخش فوتونیک و ساختارهای میکرونی  کارگروه جداگانه در نظر گرفته‌ایم که این دو حوزه را از منظری بررسی می‌کنیم که به نیازهای لیزر پاسخ داده شود.
ذبیحی بیان کرد: با توجه به پیشرفتی که پروژه تدوین سند و نقشه راه لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی داشته است گزارش فاز اول آن در این جلسه ارائه می‌شود تا اگر نکته‌ای برای اصلاح و یا نقطه‌نظری برای ادامه راه مد نظر است اعمال شود.
وی همچنین به آغاز فعالیت دو کارگروه لیزر و فوتونیک این ستاد پیرو این جلسه اشاره کرد و گفت: دو کارگروه اصلی ستاد با عنوان «کارگروه فناوری لیزر» و «کارگروه فناوری فوتونیک» فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
دبیر ستاد لیز، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی توضیح داد: تا زمانی که این ستاد تشکیل نشده بود، شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی طرح‌های توسعه فناوری و یا زیرساختی خود را از کانال های مختلف پیگیری می کردند. با تشکیل شدن ستاد، یکی از وظایف ما این است که در مقابل حمایت از این طرح هایی که حجم بالایی هم دارند، یک گروه تخصصی اظهار نظر کند.
ذبیحی ادامه داد: ابزار و عوامل ستاد برای بررسی ایده ها کارگروه های تخصصی هستند. طرح ها را در راستای ایده ها و اهداف پیش بینی شده ستاد ارزیابی می کنند و پس از تنظیم سند در راستای اهداف سند و نقشه راه قدم برمی دارند.
دبیر کارگروه لیزر محمدرضا قمی و دبیر کارگروه فوتونیک این ستاد غلامرضا عبائیانی هستند که طی این جلسه ضمن معارفه به تحلیل و بررسی اهداف تشکیل این دو کارگروه و برنامه‌های آن پرداختند. کارگروه لیزر با 7 نفر و کارگروه فوتونیک ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی با 10 نفر از خبرگان حوزه مرتبط فعالیت خود را آغاز کردند.
در این جلسه تدوین سند و نقشه راه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی بررسی شد که گزارش فاز اول (مطالعات مقدماتی ) خود را طی کرده است و به گفته کارگزار اجرایی آن حجم قابل توجهی اطلاعات جمع آوری شده است که اطلاعات آن در فضای فعلی این حوزه می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین پیش‌نویس سند لیزر فوتونیک و ساختارهای میکرونی در جلسات آینده ارائه خواهد شد.
در بخش دیگری از این جلسه گزارشی از نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک که به همت ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی برگزار شد، توسط معاون اجرایی ستاد ارائه گردید که طی آن، همایش لیزر، دستاوردها و بازخوردهای آن تحلیل شد.
طبق این گزارش شرکت‌کنندگان نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان لیزر و فوتونیک مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، اعضا هیات علمی دانشگاه‌های ایران، معاونین و مدیران معاونت علمی بودند که بازخورد مثبت و استقبال از برگزاری دوره‌های آینده را به همراه داشت.
سومین جلسه اعضای شورای راهبردی ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور محمدصادق ذبیحی (دبیر این ستاد)، مهدی انصاری فر ( معاون اجرایی ستاد)، وحید احمدی (معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، محسن اتابکی (مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت)، مجید رضازاده (رییس پژوهشکده صنایع الکترواپتیک ایران)، سید حسن نبوی (رییس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران)، حسین عرب علی بیک (معاون مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی، علوم پزشکی تهران)، حبیب تجلی (عضو حقیقی شورا ستاد)، عطا اله کوهیان محمدآبادی (عضو حقیقی شورای ستاد)، عزالدین مهاجرانی (عضو حقیقی شورای ستاد)، غلامرضا عبائیانی (دبیر کارگروه فوتونیک ستاد)، محمدرضا قمی (دبیر کارگروه لیزر ستاد) محمد نقی زاده ( کارگزار اجرایی سند) حضور داشتند.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم