فناوران حوزه بازیافت الکترونیک برای حمایت فراخوانده شدند

فناوران حوزه بازیافت الکترونیک برای حمایت فراخوانده شدند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69813
با توجه به تحولات سریع در حوزه الکترونیک و جایگزین شدن دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی با نمونه‌های جدیدتر و افزایش تنوع تجهیزات، حجم قراضه‌های الکترونیکی به سرعت در حال رشد است. بر این اساس، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از طرح‌های نوآورانه در این حوزه، اعلام آمادگی کرده است.

انباشت قراضه‌های الکترونیکی، علاوه بر آسیب‌های زیست‌محیطی، باعث خروج بخش قابل توجهی از منابع معدنی ارزشمند از چرخه تولید به صورت زباله می‌شود. این موارد باعث ایجاد الزامات و برنامه‌هایی برای مدیریت و بازیافت منابع از این قطعات در بخش‌های مختلف دنیا شده‌اند.

قطعات الکترونیکی معمولا شامل مقادیر قابل توجهی از آهن، مس، آلومینیوم، سرب، قلع، روی، تانتالوم، عناصر نادر خاکی و فلزات گرانبها است. علاوه بر این عناصر، بسته به نوع قطعه مقادیر قابل توجهی از عناصر ارزشمند و فلزات خاص از این منابع قابل استحصال است.

در نتیجه با توجه به محدودیت‌های موجود در تامین برخی مواد، در حال حاضر استفاده از منابع موجود در قراضه‌های الکترونیکی، مسیری مناسب برای تامین برخی از مواد شده است. استفاده مطلوب از قراضه‌های الکترونیکی در کشور مستلزم توسعه دانش فنی استخراج اجزای مختلف است و تکمیل چرخه از طریق توسعه فناوری‌های استحصال و نیز سامان‌دهی شبکه‌های تجمیع و تفکیک، می‌تواند گامی اساسی در افزایش سهم کشور از بازیافت پسماند الکترونیکی باشد.

بر این اساس، ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با هدف استفاده از پتانسیل مجموعه‌ای داخلی و جهت‌دهی توانمندی‌های آن‌ها و همچنین جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند کشور، فراخوان «شناسایی شرکت‌های توانمند برای بازیافت قراضه‌های الکترونیکی در کشور» را منتشر کرد.

 

این ستاد از شرکت‌های دارای پتانسیل بالقوه و بالفعل در خصوص موضوع فراخوان، دعوت کرده است، حداکثر تا تاریخ 31 شهریورماه 1399، نامه اعلام آمادگی خود را به همراه سوابق توانمندی‌‌ها و رزومه، به پست الکترونیک Pamstaff.calls@gmail.com ارسال کنند. نامه اعلام آمادگی شامل، عنوان طرح، مراحل اجرایی اصلی، زمان و هزینه مورد نیاز و زیرساخت مرتبط و موجود در شرکت است.

ملاک اصلی ارزیابی‌ها،  میزان پیشرفت فیزیکی در طرح است و اولویت با مجموعه‌ای خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بیشتری داشته و با حمایت این ستاد در کمترین زمان ممکن به نتیجه نهایی دست یابد.

 

فرایند ارزیابی چند مرحله‌‌ای بوده و در هر مرحله، اطلاعات تکمیلی مورد نیاز متناسب با ابعاد موضوع از شرکت اعلام آمادگی کننده، دریافت خواهد شد. همچنین تا مشخص شدن نتیجه نهایی و تصویب طرح، هرگونه تکمیل فرم، ارسال مستندات و یا  طرح پیشنهادی، به معنای پذیرش قطعی نبوده و حقی را برای ارسال کننده ایجاد نمی کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراجعه کنند.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

اخبار مرتبط:

پایان پیام/33

 

۵ عامل شکست و موفقیت‌ شرکت‌های دانش بنیان

چگونگی موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان از نگاه رؤسای پارک‌های علم‌وفناوری

بررسي عوامل موثر بر رشد و موفقيت شركت هاي دانش بنيان

موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو توجه صنایع بزرگ است

 

 

 

 

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم