قابل توجه مخترعان و پژوهشگران؛ «رازداری» و «عدم افشاء» اصل بنیادین ثبت پتنت است

قابل توجه مخترعان و پژوهشگران؛ «رازداری» و «عدم افشاء» اصل بنیادین ثبت پتنت است


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 75848
کانون پتنت ایران به مخترعان و پژوهشگران، اطمینان لازم و کافی می دهد که درخواست‌های ثبت پتنت در نهایت دقت و رازداری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بسیاری از مخترعان و پژوهشگران مراجعه کننده برای ثبت پتنت و اختراع، ممکن است سوالاتی در مورد امنیت ثبت اختراع و پتنت آنها و افشاء اسرار تجاری و علمی داشته باشند.

کانون پتنت ایران موقعیتی فراهم کرده است تا قوانین عدم افشاء و رازداری به صورت کامل رعایت شود و دغدغه پژوهشگران، فعالان دانش‌بنیان و خلاق و همچنین مخترعان در این زمینه برطرف شود.

در این کانون هیئت داوری و بررسی‌کننده از میان هیئت علمی انتخاب نشده، بلکه کارشناسان خبرهای هستند که دچار هیچگونه تعارض منافعی در این حوزه نیستند. 

همچنین تمام فرایندهای بررسی و ثبت تحت نظارت کامل مدیریت انجام میگیرد و تمام پروسه بر اساس اصل حفظ منافع مخترعین و پژوهشگران برنامه‌ریزی شده است.

مشاوران این کانون در این خصوص و دیگر موضوعات آمادگی پاسخگویی به سوالات شرکتها و فعالان نوآور را دارند.

البته برای هر فرد خلاق، نوآور و ایده‌پردازی و همچنین فعالان دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق لازم است که بداند پتنت چیست و چه مواردی را دربرمی‌گیرد.

 

پتنت (Patent) که در زبان فارسی از آن با عنوان «ثبت اختراع» یاد می‌شود، ثبت حقی است که از سوی دولت به مخترع داده می‌شود و به وی اجازه می‌دهد دیگران را از ساخت، فروش و بهره‌برداری از اختراع برای مدت‌زمانی مشخص بازدارد.

سیستم پتنت، در حقیقت برای تشویق نوآوری‌هایی که برای جامعه سودمند و منحصر‌به‌فرد هستند، طراحی و اجرا شده است. اغلب افراد شاید پتنت را همان حق کپی‌رایت یا چیزی شبیه آن بدانند، اما واقعیت آن است که تفاوت‌هایی آشکار میان این دو وجود دارد.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حمایت از حق اختراع فعالان فناور از ایجاد کانون پتنت ایران که نقش محوری در این زمینه بر عهده دارد، حمایت کرده است.

مخترعین و مکتشفین می‌توانند با مراجعه به سامانه و درگاه اینترنتی این کانون، با قوانین و مقررات ثبت پتنت آشنا شوند و درخواست خود را مطرح کنند.

با ورود به صفحه login.patentoffice.ir می‌توانید ثبت‌نام  کنید، عضو سایت کانون پتنت شوید و نام کاربری و گذرواژه داشته باشید.

 

تحلیل پتنت

پتنت‌ها‌، به دلیل برخورداری از اطلاعات فنی، تجاری و حقوقی از مهم‌ترین منابع اطلاعات محسوب می‌شوند و بر همین اساس است که به درخواست مدیران تجاری و مدیران تحقیق و توسعه مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

کارشناسان تحلیل پتنت، در کانون پتنت ایران، با تحلیل پتنت‌های ارائه شده باعث اجتناب از دوباره کاری و کاهش هزینههای پژوهشی، می‌شوند.

این کانون همچنین برای معرفی بیشتر نحوه ثبت اختراع، کلاس‌های آموزشی، مختلفی برگزار می‌کند.

برخی اوقات ممکن است که اختراعاتی برای ثبت ارائه شود که حائز شرایط و ویژگی‌های قانونی نباشد یا قبلاً ثبت شده باشد، به همین دلیل لازم است که پژوهشگران و مخترعین اطلاعات حداقلی در این حوزه داشته باشند، شرکت در کلاس‌های دورهای کانون پتنت که در سامانه اینترنتی این نهاد اعلام می‌شود، فرصت دانش‌افزای در این خصوص را فراهم می‌کند.

به صورت کلی کانون پتنت ایران به‌عنوان واحد همکار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و یک نهاد سیاست‌گذار محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۴ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.

وظیفه این کانون، حمایت از تقاضاهای ثبت اختراع در معاهده همکاری PCT و کشور آمریکا، با هدف تجاری‌سازی محصولات تولیدی بر پایۀ فناوری‌های ثبت‌شده است.

در همین مسیر، با توجه به پیچیدگی‌های ثبت اختراع خارجی و هزینه‌های بالای آن، کانون پتنت ایران با استفاده از روش‌هایی که در ادارات معتبر ثبت اختراع خارجی به کار می‌رود، به بررسی تقاضاهای ارسال شده و حمایت از آن‌ها می‌پردازد.

با توجه به محرمانه بودن اطلاعات ارسالی، کانون پتنت ایران به‌هیچ‌عنوان در بررسی اختراعات، از دانشگاه‌ها ونهادهای علمی و پژوهشی و نظایر آنها استفاده نخواهد کرد.

بدیهی است این امر توسط متخصصانی که صرفاً برای جستجوی نوآوری پتنت به استخدام درآمده و با کانون قرارداد عدم افشا بسته و آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند، انجام می‌شود.

همچنین ختراعات در حوزۀ نرم‌افزار در کشورهای معدودی قابل ثبت است، از این روی، تنها در صورتی‌ که تقاضاهای این حوزه از طریق شرکتهایی که قصد حضور در بازار را دارند و یا توسط استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها ارسال شوند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر، می‌توانند به سامانه اینترنتی کانون پتنت ایران به نشانی  https://patentoffice.ir/ مراجعه کنند.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

پایان پیام/33

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
حمایت بیش از 90 درصدی از مخترعان؛ 100 اختراع ایرانی بین‌المللی شد
حمایت بیش از 90 درصدی از مخترعان؛ 100 اختراع ایرانی بین‌المللی شد
99/04/04 - 08:10
مالکیت فکری با 9 رویداد گسترش می‌یابد
مالکیت فکری با 9 رویداد گسترش می‌یابد
99/02/03 - 12:32
ثبت اختراعات از صفر تا صد حمایت می‌شود
ثبت اختراعات از صفر تا صد حمایت می‌شود
97/11/27 - 12:01
بیشتر بخوانیم