قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی چیست

قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی چیست


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 24177
روند موجود رشد بی‌رویه مصرف انرژي در كشور، ايران را از يك كشور صادرکننده انرژي به يك كشور واردکننده تا قبل از افق 1400 تبديل خواهد کرد. براي مقابله با اين تهديد، اجراي راه‌کارهای بهینه‌سازی انرژي و اصلاح الگوي مصرف انرژي ضروري است.

روند موجود رشد بی‌رویه مصرف انرژي در كشور، ايران را از يك كشور صادرکننده انرژي به يك كشور واردکننده تا قبل از افق 1400 تبديل خواهد کرد. براي مقابله با اين تهديد، اجراي راه‌کارهای بهینه‌سازی انرژي و اصلاح الگوي مصرف انرژي ضروري است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، کاربرد انواع انرژی‌هایی که در کشور تولید، وارد و مصرف می‌شود، به‌گونه‌ای‌ که بدون کاستن از سطح تولید ملی و رفاه اجتماعی، از اتلاف انرژی از نقطه تولید در پایان مصرف جلوگیری کند و افزایش بازدهی و بهره‌وری، استفاده اقتصادي از انرژي، بهره‌برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار و حفاظت از محیط‌زیست را باعث شود، بر اساس این قانون مدیریت و بهینه‌سازی می‌شود. 

اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای اصلاح الگوي مصرف در حوزه انرژی در 2 بخش عرضه انرژی و تقاضای انرژی قابل‌بررسی و اجرا است. یافته‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد در کشور ایران به دلیل اینکه تقریباً تمام زنجیره تأمین و عرضه انرژی در اختیار دولت است، دولت می‌تواند با انجام تحقیقات علمی و هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی به میزان قابل‌توجهی در کاهش مصرف انرژی موفق عمل کند.

بازیافت انرژی، برچسب مصرف انرژی، تجهیزات مصرف‌کننده انرژی،توربین‌های انبساطی، تولید همزمان برق و حرارت و حامل‌های انرژی، حمل‌ونقل ترکیبی و حمل‌ونقل هوشمند ساختمان سبز، در قانون اصلاحات مصرف انرژی به‌کاررفته که بخشی از این موارد را موردبررسی قرار می‌دهیم. 

بازیافت انرژي

بهره‌گیری از انرژی‌های اتلافی در سامانه‌های مصرف‌کننده انرژي، به‌طوری‌که باعث افزایش بازدهی کلی انرژي شود بازیافت انرژی اطلاق می‌شود که در اصلاح قانون مصرف انرژی به آن پرداخته می‌شود. از سوی دیگر برچسب مصرف انرژي صفحه، حاوي اطلاعات مربوط به معیارها و مشخصات فنی از قبیل مقدار مصرف و یا بازده انرژي در هر کالاي انرژي بر و مقایسه آن با معیارهاي مصوب است که قابل‌نصب بر روي کالاها است. 

تجهیزات مصرف‌کننده انرژي وسایل، ماشین‌آلات و کالاهاي مصرف‌کننده حامل‌های انرژي یا تبدیل‌کننده انرژي را شامل می‌شود که در بخش‌های مختلف اعم از صنعت، کشاورزي، تجاري، خانگی، حمل‌ونقل عمومی و نظایر آن‌ها استفاده می‌شود.

توربین‌های انبساطی تجهیزاتی است که به‌جای فشارشکن نصب می‌شود و از انرژي حاصل از تفاوت فشار گاز طبیعی شبکه‌های گازرسانی استفاده و آن را تبدیل به برق می‌کند.تولید همزمان برق و حرارت فناوري ویژه‌ای که در آن تلفات حرارتی ناشی از تبدیل سوخت به انرژي مکانیکی یا الکتریکی، بازیافت شده و به مصرف حرارتی مراکز صنعتی، تجاري، مسکونی، کشاورزي و عمومی می‌رسد و در اثر آن بازدهی کل سامانه به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

تولید همزمان پراکنده برق و حرارت روشی که در آن با توجه به توسعه مولدهاي مقیاس کوچک، همزمان برق و حرارت در محل مصرف تولید می‌شود و بدون نیاز به انتقال، حرارت تولیدشده به مصرف می‌رسد.

حامل‌های انرژي مواد و عناصر طبیعی اعم از فسیلی و غیر فسیلی یا فرآورده‌های آن‌ها مانند نفت خام، فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و منابع تجدیدشونده انرژي که قابلیت انرژی‌زایی دارند و می‌توان با انجام عملیات خاصی، از انرژي نهفته در آن‌ها به صورت‌های مختلف استفاده کرد.

حمل‌ونقل ترکیبی اتصال سامانه‌های مختلف جابه‌جایی مسافر و حمل کالا به‌نحوی‌که شیوه حمل‌ونقل به‌صورت بهینه تغییر یابد. می‌توان در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به کار گرفته شود. و همچنین  حمل‌ونقل هوشمند فناوری‌های پیشرفته الکترونیکی، مخابراتی و اطلاعاتی را شامل می‌شود که در وسایل نقلیه و زیرساخت‌های حمل‌ونقل مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌کارگیری آن‌ها موجب افزایش ایمنی، بهره‌وری، تسهیل دررفت و آمد و کاهش تراکم ترافیکی می‌شود.

 

ساختمان سبز از دیگر موارد ذکرشده در قانون اصلاح مصرف انرژی است و به ساختمانی اطلاق می‌شود که ضوابط خاص مکان‌یابی، طراحی سامانه‌های ساخت، اجرا، نگهداري، بهره‌برداری و بازیافت در آن به‌منظور آسیب‌رسانی هرچه کمتر به طبیعت و تعامل با محیط پیرامونی رعایت می‌شود و در بخش دیگر ساختمان و واحد صنعتی هدف را پیش روداریم که ساختمان و واحدي صنعتی هم  مشمول مقررات مدیریت انرژي است. 

یدالله سبوحی دبیر ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست معاونت علمی با اشاره به تعیین، اصلاح و بازنگري خط‌مشی‌های اساسی در مورد هرکدام از حوزه‌های مصرف و تولید انرژي گفت: اصلاح و بازنگري اساسی در خصوص حوزه‌های مصرف انرژی توسط کارگروهی متشکل از وزراء نیرو و نفت و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردي رئیس‌جمهور انجام می‌شود.

سبوحی در ادامه گفت: راهکارهاي اجرائی مناسب به‌منظور حمایت و تشویق براي ارتقاء نظام تحقیق و توسعه درباره فناوری‌های جدید از طریق تأمین اعتبارات تحقیقاتی موردنیاز تا مرحله ساخت نمونه و تجاری‌سازی، توسط وزارتخانه‌های نفت و نیرو در قالب بودجه سنواتی تدوین و به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی گفت: سیاست‌گذاری در بخش انرژي کشور ازجمله انرژی‌های نو و بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع حامل‌های انرژي فقط بر عهده شوراي عالی انرژي است. 

وی در پاین با اشاره به ساختار شوراي عالی انرژي بیان کرد: این ساختار باید به‌گونه‌ای اصلاح شود که امکان حضور منظم عرضه و تقاضاي انرژي در جلسات شورا و سیاست‌گذاری مشترك آن‌ها در بخش انرژي فراهم شود.

پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم