مبارزه رباتیک با کرونا؛ «کیوان‌لایف‌بات» در قرنطینه چه می‌کند؟

مبارزه رباتیک با کرونا؛ «کیوان‌لایف‌بات» در قرنطینه چه می‌کند؟


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 51329
حرف می‌زند. راه می‌رود. قدرت تشخیص موانع را دارد و دمای بدن و سطح اکسیژن خون افراد را اندازه می‌گیرد. ساخته دست بشر است و با قدرت ذهن، خلاقیت و نواوری او متولد شده است.

 

 

بشر سال‌ها آرزوی ساخت ربات‌ها را در سر می‌پروراند تا اینکه در سال‌ها پیش این رویا به واقعیت تبدیل شد و ربات‌ها از فیلم‌ها و داستان‌های علمی و تخیلی خارج شدند و روز به روز توسعه یافتند.

یک هفته از رونمایی یکی از دستاوردهای متخصصان و فناوران ایرانی در حوزه رباتیک می‌گذرد. «کیوان لایف بات»، ربات پزشکی خدمت رسان به کادر درمان.

ایده اصلی طراحی و ساخت آن در روزهای اوج کرونا شکل گرفت. متخصصان یک شرکت دانش بنیان همت کردند و در مدتی کمتر از یک ماه آن را ساختند. ضرب المثل «سنگ بزرگ علامت نزدن است» با این اقدام آنها رنگ باخت.

 

به گفته علی قره خانی مجری گروه طراح این ربات، 15 اسفند ماه سال گذشته همزمان با روزهای پر از استرس و نگرانی ناشی از شیوع کرونا و زمانی که این بیماری برای خود یکه تازی می‌کرد، آغازی برای ما بود تا کار طراحی ربات را شروع کنیم. البته این پلتفرم از 17 سال پیش در شرکت دانش بنیان شرکت رويال توسعه پايدار شکل گرفته است.

 طراحی و ساخت ربات‌های سیار فعالیتی است که این شرکت دانش بنیان در آن تبحر دارد. متخصصان در آن مسیر حرکت خود برای ساخت ربات‌ها را ادامه دادند تا در ادامه داستان با دانش و فناوری خود موفق به بومی کردن «کیوان لایف بات» شدند. از ایده، طراحی، ساخت، برنامه ریزی و شبکه کردن آن در ایران و توسط متخصصان شرکت دانش بنیان انجام شده است.

 

کیوان لایف بات چه ویژگی‌هایی دارد

«سلام، من آماده‌ام که در کنارتون باشم» این ربات صحبت‌های خود را با این کلمات آغاز می‌کند. به وسیله او تردد کادر درمان به بخش‌های قرنطینه شده کاهش می‌یابد. زیرا این ربات به شکل کنترل از راه دور یا خودکار در این فضاها رفت و آمد می‌کند. با دوربینی که در آن تعبیه شده است ارتباط تصویری و صوتی میان بیمار و پزشک از راه دور فراهم می‌شود.

این ربات دارای طبقاتی است که دارو یا غذا روی آن قرار می‌گیرد و برای بیمار ارسال می‌شود. همچنین می‌توان طبقات را باز کرد و سیستم‌های ضد عفونی کننده uv یا پلاسما را به آن افزود. با این کار ضد عفونی کردن فضا را انجام می‌دهد و تمیز کردن به صورت خودکار انجام می‌شود.

مجهز بودن به سنسورهایی در بخش بالایی برای اندازه‌گیری درجه حرارت بدن بیمار از دیگر ویژگی‌های آن است. البته در کنار آن محفظه‌ای تعبیه شده است که بیمار با قرار دادن انگشت خود در آن امکان اندازه گیری میزان اکسیژن خون و ضربان قلب را مهیا می‌کند.

این تنها بخشی از قابلیت‌های این ربات پزشکی خدمت رسان است، او قابلیت‌های دیگری مانند تشخیص مانع، قابلیت اضافه شدن به سنسورهای دیگر و دید سه بعدی را نیز دارد. فناوری هوش مصنوعی به کار رفته در آن این قابلیت‌ها را به ربات می‌دهد. بومی سازی این ربات نشان از تخصص و توانمندی فناوران داخلی در این حوزه از علم و فناوری دارد.

قره خانی همچنین می‌گوید: کاربرد این ربات لزوما در زمان شیوع کرونا نیست، کرونا آغازی برای ورود کیوان به دنیا بود و در سایر بحران‌ها نیز می‌توان از آن بهره برد. کیوان مشتریان خارجی هم دارد. یک نمونه از آن به قطر ارسال شده است و توافقات برای ارسال آن به مسکو و کره جنوبی نیز در مراحل پایانی است.

 

 

ربات خدمت رسان پلتفرمی قابل توسعه است

از آنجا که پلتفرم آن قابل توسعه است باعث شده است مشتریان زیادی متقاضی آن باشند و طراحان آن می‌توانند قابلیت‌های دیگری مانند اندازه گیری فشار خون یا افزودن صندلی برای حمل بیمار را به آن اضافه کنند.

البته نباید انتظار داشت که کیوان لایف بات تمام توانایی‌های یک پرستار را داشته باشد اما 70 تا 80 درصد مراجعات میان درمانگر و بیمار را کاهش می‌دهد. این ربات نخستین پلتفرم ربات خدمت رسان است که تجاری سازی شد.

ایجاد بستر مهم دانشی در زیست بوم فناوری و نوآوری زیرساختی بود که در کوتاه ترین زمان مسیر رسیدن به این محصول «ایران ساخت» را محقق کرد. فعالان زیست بوم فناوری و نواوری با نوآوری و خلاقیت خود در حال ارائه خدمات گوناگون به جامعه هستند. شاید بحران کرونا فرصتی شد تا این دستاوردها با مردم کشور و دنیا نشان داده شود.

جوانان خلاق ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در تلاش برای پرورش ایده خود و تبدیل آن به بازار برای ارتقای کیفیت زندگی مردم هستند. ربات خدمت رسان کیوان لایف بات نیز از این قاعده جدا نیست.

قطعا در آینده نزدیک خبرهای خوشی از این دستاورد ایران ساخت می‌شنویم.

به گفته قره خانی قرار است این ربات برای فعالیت‌های خارج از بیمارستان مانند مجتمع‌های تجاری هم توسعه داده شود.  این ربات در حال حاضر به عنوان یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران در حال ارائه خدمت به بیماران است و با گذشت یک هفته آزمون خود را به خوبی پشت سر گذاشته است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ستاد خبری ایران ساخت

پایان پیام/25

*ربات پزشکی ایرانی «کیوان لایف بات» رونمایی شد

*ربات خدمت رسان پزشکی رونمایی شد

 

 

 

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم