مجلس و خلاق‌ها| برای حمایت از شرکت‌های خلاق باید حمایت و هماهنگی با استانداران را هم داشته باشیم

مجلس و خلاق‌ها| برای حمایت از شرکت‌های خلاق باید حمایت و هماهنگی با استانداران را هم داشته باشیم


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78323
یک نماینده مجلس، یکی از پیش‌نیازهای حمایت از شرکت‌های خلاق را هماهنگی با استانداران و مجمع نمایندگان هر استان عنوان کرد.

رحمت الله نوروزی نماینده حوزه انتخابیه علی آباد کتول در این‌باره گفت: در حال حاضر مهمترین مسئله این است که تمام ارکان کشور، بخش عمده‌ای از تلاش خود را صرف محقق سازی اولویت‌های نظام کنند، یکی از اولویت‌های اصلی کشور نیز مبحث اشتغال و کارآفرینی است. به همین دلیل و با اتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، مسیر اصلی درون‌زایی اقتصاد از کانال نوآوری و فناوری‌های بومی‌سازی شده می‌گذرد. به همین دلیل،  حمایت از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان تا بدین حد ضرورت یافته است. زیرا این شرکت‌ها هستند که از طریق نوین‌سازی فرایندهای تولید و بومی‌سازی محصولات فناورانه و خلاق، کمک می‌کنند که اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد.

 

نگاه مجلس به شرکت‌های خلاق

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: نگاه قوه مقننه نسبت به فعالیت شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان بسیار مثبت است و همه نمایندگان مردم بر لزوم تخصیص حمایت‌های حداکثری از جوانان خلاق و دانش‌بنیان کشورمان در مسیر رشد اقتصادی میهن عزیز، هم رای و هم نظر هستند. اگر بیانات رهبر انقلاب را واکاوی کنید، خواهید دید که در 10 تا 15 سال اخیر، ایشان بیشترین تاکید را بر حمایت از تولید داخل داشته‌اند. حمایت از تولید داخلی وقتی پای محصولات دانش‌بنیان و خلاق، در میان باشد، ضرورتی دوچندان می‌یابد. از این‌رو برای حمایت از این محصولات باید تعرفه ها را افزایش داد.

 

عضو فراکسیون هلال احمر مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سیاستگذاری‌های اقتصادی در خصوص حمایت از شرکت‌های خلاق، گفت: شرکت‌های خلاق در حوزه های مهمی چون گیاهان دارویی، صنایع دیداری و شنیداری و دیگر حوزه‌های اثرگذار و دارای پتانسیل بالا فعال هستند. برای آنکه تولید داخلی محصولات خلاق و نوآورانه افزایش یابد.

وی با تاکید بر این‌که باید تعرفه گذاری‌ها به نفع تولید داخل اصلاح شود، ادامه داد: مجلس باید به این سمت برود و هر جا که حمایت از یک محصول خلاقانه ایجاب کرد، از طریق کار کارشناسی تعرفه‌ها را به گونه‌ای اصلاح کند که تولید داخل، صرفه داشته باشد.

 

نوروزی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه انتخابیه خود گفت: علی آباد کتول در مجاورت آوراسیا قرار دارد و این مسئله یک مزیت ژئوجغرافیایی برای این نقطه از کشورمان ایجاد کرده است، صنایع تبدیلی و کشاورزی نیز از دیگر صنایع مهم این منطقه است. در صورت حمایت از حضور و استقرار شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در این خطه از کشور، قطعاً در بازه زمانی مناسبی جهش در تولید محصولات و اقتصاد محلی ایجاد خواهد شد.

 

توسعه هماهنگی‌ها

وی افزود: این مسئله خیلی مهم است که متولیان شرکت‌های خلاق و نوآور با استانداران هماهنگ باشند و ارتباط برقرار کنند، برای توسعه کمی و کیفی شرکت‌های نوآور  و خلاق باید برای آگهی بخشی  و فرهنگ‌سازی در میان استانداران و مدیران کل اقدام کرد. همچنین زیست‌بوم نوآوری کشور و نهادهای متولی باید با مجمع نمایندگان هر استان نیز ارتباط موثری برقرار سازد، تا در سایه این تعاملات، بتوان اقصاد دانش‌بنیان و صنایع نرم و خلاق را هر چه بیشتر توسعه بخشید.

 

 

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
مجلس و فناوری| حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است
مجلس و فناوری| حمایت از شرکت‌های خلاق هزینه نیست سرمایه‌گذاری است
00/07/10 - 14:00
گسترش تولید؛ قوانین مورد نیاز برای تسهیل فعالیت خلاق‌ها تصویب می شود
گسترش تولید؛ قوانین مورد نیاز برای تسهیل فعالیت خلاق‌ها تصویب می شود
99/11/26 - 14:04
مجلس با ابزار قانون‌گذاری مسیر حمایت از خلاق‌ها را تسهیل می‌کند
مجلس با ابزار قانون‌گذاری مسیر حمایت از خلاق‌ها را تسهیل می‌کند
99/11/25 - 11:26
بیشتر بخوانیم