مراودات الکترونیکی امن صورت می‌گیرد
با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی؛

مراودات الکترونیکی امن صورت می‌گیرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 30159
به‌منظور اجرایی سازی مراودات الکترونیکی امن با استفاده از "پروتکل‏های نوین رمزنگاری" طرحی در حال اجراست، که هدف اصلی آن تامین امنیت و حفظ حریم خصوصی طرف‏‌های درگیر در تعاملات است.



به‌منظور اجرایی سازی مراودات الکترونیکی امن با استفاده از "پروتکل‏های نوین رمزنگاری" طرحی در حال اجراست، که هدف اصلی آن تامین امنیت و حفظ حریم خصوصی طرف‏‌های درگیر در تعاملات است.
به گزارش مرکز ارتباطات، اطلاعات و فضای مجازی معاونت علمی، مسعود رجایی رییس هیئت‌مدیره شرکت پیام پرداز با اشاره به گسترش سریع شبکه‏‌های کامپیوتری و فراگیر شدن اینترنت، در دنیای امروز گفت:  افراد مایل‌اند تا به‌منظور افزایش سرعت و کاهش اتلاف وقت، فعالیت‏‌های روزمره خود را به‌صورت الکترونیکی و راه دور و از طریق بستر اینترنت انجام دهند و نقطه مهم و موردتوجه در این اقدام به‌منظور تامین امنیت مراودات الکترونیکی در فضای ناامن، آن است که امنیت اطلاعات، صحت عملکرد و حفظ حریم خصوصی طرف‏‌های درگیر در تعامل تضمین شود. به همین منظور اجرای طرح" مراودات الکترونیکی امن" مطرح شد.
رجایی در ادامه گفت: نتایج این طرح در تصمیم‌گیری‌های مهم و امنیتی در کشور می‏تواند مورداستفاده قرار گیرد، به‌طور مثال در آمارهای مبتنی بر نظرسنجی، معمولا به‌منظور بررسی نحوه عملکرد افراد، از همکاران و مسئولان بالادستی و پایین‌دستی شخص موردنظر دریافت اطلاعات صورت می‌گیرد و نکته مهم در این مراودات حفظ اطلاعات در فضایی امن و دور از دسترس و حفظ حریم خصوصی شرکت‏کنندگان در نظرسنجی است.
وی پروتکل‏های نوین رمزنگاری را از تکنولوژی‌های نوین و لبه دانش علم رمزنگاری خواند و گفت: فعالیت در این زمینه  در پنج بخش پول دیجیتال، انتخابات امن، بورس، مناقصه امن و فضای ابر امن، صورت گرفته است، و در این فاز مطالعاتی تاکنون توانسته‌ایم‌ به 2 محصول دست‌یابیم.


مناقصات الکترونیکی امن
این فعال حوزه فناوری با اشاره به نحوه کارکرد طرح موردنظر، در بخش مناقصات گفت: در برگزاری یک فرایند مناقصه به‌صورت الکترونیکی تضمین اینکه پیشنهادها تا موعد بازگشایی پیشنهاد‌ها، محرمانه و غیرقابل تغییر بوده و سلامت کلیه مراحل رعایت شده است، در شیوه‏های الکترونیکی معمول پیچیده‏تر از روش‏های سنتی است. این پیچیدگی به جهت عدم اعتماد کامل شرکت‏کنندگان به نهاد برگزاری مناقصه است، چراکه در جریان مناقصه دادن اطلاعات در خصوص قیمت، تهدیدی بزرگ برای شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود.


انتخابات الکترونیکی امن
رجایی با اشاره به استفاده از طرح پروتکل‏های رمزنگاری مدرن در انتخابات الکترونیک بیان کرد: استفاده از رمزگذاری الکترونیکی در بخش انتخابات بسیار می‌تواند در سطح گسترده کاربردی و موفق عمل کند، به‌نحوی‌که آراء شمرده ولی دیده نشود و افراد به‌راحتی و در فضایی امن به شخص موردنظر خودرأی دهند بدون آنکه دیگران از تصمیم شخص رأی‌دهنده آگاه شوند. از طرفی بتوان سلامت کلیه مراحل برگزاری انتخابات را نیز تضمین کرد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم