مسیر تعامل و هم‌افزایی بخش آزمایشگاهی کشور هموار می‌شود
یک فعال آزمایشگاهی عنوان کرد:

مسیر تعامل و هم‌افزایی بخش آزمایشگاهی کشور هموار می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 12782
یک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، مسیر تعامل و هم‌افزایی مجموعه های آزمایشگاهی را هموار می‌کند.

یک عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، مسیر تعامل و هم‌افزایی مجموعه های آزمایشگاهی را هموار می‌کند.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی جباری آزاد مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، تعامل و هم‌افزایی را مهم‌ترین ویژگی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی دانست و افزود: بر مبنای این تعامل، ضمن مرتفع شدن نیازهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی متقاضیان، زمینه شناخت توانمندی دیگر مجموعه‌ها فراهم می‌شود و هم‌افزایی ایجاد شده بر بستر این شبکه آزمایشگاهی، پیشرفت و بهبود کیفیت پژوهش را به دنبال خواهد داشت.
جباری آزاد، با بیان این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن اجماع توانمندی‌های آزمایشگاهی کشور، زمینه سود آوری دانشگاه‌های صاحب تجهیزات آزمایشگاهی رافراهم می‌کند، افزود: بر اساس دستورالعمل‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، عضویت همه ازمایشگاه‌های یک مجموعه آزمایشگاهی، بهره وری و مزیت بالاتری را به دنبال دارد و بر همین اساس، با توافقی که با دیگر مجموعه‌های آزمایشگاهی صورت دادیم، تمامی این مجموعه‌ها به عضویت شبکه ازمایشگاه در آوردیم تا از طریق این شبکه، با متقاضیان خود در تعامل هستند.
وی افزود: نیاز متقاضیان با بهره‌مندی از خدمات مجموعه های این دانشگاه برطرف می‌شود و درآمد حاصل از این ارائه خدمت، صرف توسعه و رفع نیازهای داخلی آزمایشگاه خواهد شد.

شناخت متقابل، لازمه تعامل دانشگاه و صنعت
این فعال آزمایشگاهی، نقش آفرینی پژوهشگران در حوزه فناوری را لازمه حرکت پژوهش‌ها به سوی کارآفرینی دانست و افزود: تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی ابزاری مهم برای کار پژوهشی است، اما تجهیزات تنها لازمه کاربردی پژوهش نیست، بلکه حضور اساتیدی که به سمت فناوری و پژوهش کاربردی حرکت کنند اساسی ترین لازمه کاربردی شدن پژوهش‌هاست.
جباری آزاد، آشناسازی دانشجویان و اساتید با فضای صنعت را از لازمه‌های اصلی ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و افزود: شناخت بن دانشگاه و صنعت انقطاع عمیقی وجود دارد و از این رو، تولید صنعتی به سمت محصول فناوری محور حرکت نمی کند. یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع عدم شناخت صنعت نسبت به وانمندی های دانشگاه و متقابلا ارتباط نداشتن دانشگاهیان با فضا و حال و هوای صنعت است.
وی ادامه داد: برای ایجاد این تعامل، نخست باید زمینه حضور دانشگاهیان در عرصه صنعت به طور جدی فراهم شود و این موضوع راهکاری جز تورها و برنامه‌های علمی ندارد. از طرفی این تعامل می‌تواند در عرصه آزمایشگاهی نیز فراهم شود. یعنی دانشگاهیان و حتی صاحبان صنعت، از امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاهی مطلع شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اغلب تجهیزات و خدماتی که در آزمایشگاه‌های این دانشگاه وجود دارد، علاوه بر ارائه به دانشگاهیان و پژوهشگران داخلی، به دیگر مجموعه‌ها سرویس ارائه می‌کند. به خاطر این که به لحاظ جغرافیایی، در منطقه ویژه‌ای قرار داریم، مراجعات زیادی به وجود دارد و از لحاظ نقاط هم‌جوار، در حال تجهیز بیش‌تر این مجموعه به منظور ارائه به دیگر مجموعه‌های آزمایشگاهی هستیم.
/پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم