هوشمندی به شبکه توزیع و انتقال آب تزریق می‌شود

هوشمندی به شبکه توزیع و انتقال آب تزریق می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69891
شیر آب گشوده می‌شود و آب زلال و تصفیه شده به بیرون سرازیر می گردد. این قطرات حیات بخش برای اینکه به صورت بهداشتی به دست مشترکین برسد، مسیری طولانی و پرپیچ و خم را گذرانده‌ و با هزینه های گزافی به محل مصرف رسیده اند. بهره برداری از این شبکه گسترده و درهم تنیده شامل هزاران کیلومتر خط لوله، تلنبه‌خانه ها، سدها، چاه‌ها و دیگر منابع با مشکلات متعددی روبرو است که فناوری می‌تواند این مکشلاکت را رفع کند.

یک شرکت دانش‌بنیان راه‌کاری هوشمند و نوآورانه‌‌ را برای افزایش بهره‌وری و کارآمدی نه تنها برای شبکه انتقال و توزیع آب بلکه برای تمامی شبکه‌هایی که بزرگ ابعاد خوانده می‌شوند، ارائه داده است. در تعامل میان فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان به پویان و مدیران آب و فاضلاب کشور، با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این محصول دانش‌بنیان در شبکه های انتقال و توزیع آب پیاده سازی می­ شود.

مرتضی تقوایی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: هوشمند سازی تأسیسات، فرآیندها و شبکه‌های بزرگ ابعاد (Large Scale) درتاسیسات آبرسانی یکی از محورهای فعالیت این شرکت دانش‌بنیان است که پروژه پایلوت اجرا شده آن در شهر مشهد به عنوان طرح پژوهشی برتر وزارت نیرو در سال 97 انتخاب شد.

قصد داریم در تعامل با متولیان شبکه توزیع آب و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، این فراسامانه هوشمند را با هدف افزایش تاب‌آوری و بهره‌وری این شبکه های حیاتی در شهرهای ایران پیاده سازی کنیم.

این فعال فناور با بیان این‌که فراسامانه ایجاد شده بر اساس الگوریتم‌ها، روش‌ها و راه‌کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلسازی، بهره‌وری تاسیسات آبرسانی را ارتقا می‌دهد، عنوان کرد: فراسامانه بهره برداری هوشمند تاسیسات آبرسانی مبتنی بر نرم‌افزار و سخت‌افزار است که  بر اساس الگوها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، از داده های موجود در سازمان و تاسیسات به منظور ارتقا قابلیت اطمینان و افزایش بهره‌وری ساختار بهره برداری شبکه های آب اقدام می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: علاوه بر شبکه توزیع آب، از این پلتفرم می‌توان در تمامی شبکه‌های بزرگ ابعاد از نفت، پتروشیمی، انتقال و توزیع برق و ... بهره برد. ما با استفاده از حجم انبوه داده‌های انباشته شده در سازمان‌ها و با بهره گیری از پلتفرم هوشمندسازی بر اساس هوش مصنوعی ، از این داده‌ها علم بهره برداری را استخراج و بهینه می‌کنیم

 

در نشستی که روز یکشنبه 23 شهریورماه و به همت ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست برگزار می‌شود فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان به‌پویان امین منتظر، دستاوردها و توانمندی‌های دانش‌بنیان خود را به مدیران شرکت‌هاب آبفا ارائه می‌کنند تا بر بستر این تعامل، بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری شبکه توزیع و انتقال آب با ورود این دستاورد دانش‌بنیان محقق شود.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

پایان پیام/24

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم