پیش‌نویس سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته بررسی شد
در جلسه تخصصی با خبرگان دانشگاه‌ها، صنایع و دستگاه‌های دولتی ؛

پیش‌نویس سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته بررسی شد


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 21926
نشست بررسی پیش نویس سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با حضور علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته مواد علمی برگزار شد.

نشست بررسی پیش نویس سند ملی توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته با حضور علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته مواد علمی برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست بررسی پیش نویس سند ملی توسعه مواد و ساخت پیشرفته با حضور علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، مهرداد محمود شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته و نمایندگان دستگاه های دولتی مرتبط در محل ستاد برگزار شد.
شکریه در این نشست با بیان اینکه تدوین این سند اقدامی در جهت تثبیت فعالیت های ستاد است، اظهار کرد: با تدوین این سند فعالیت های حوزه مواد و ساخت پیشرفته که در کشور مغفول مانده با شتاب بیشتری انجام می شود. همچنین این سند با رویکرد افزایش مشارکت بخش خصوصی کشور یا همان شرکت های دانش بنیان در فعالیت های حوزه ستاد و ثروت آفرینی برای کشور تهیه شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته همچنین گفت: تدوین این سند برای ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته با توجه به اهداف معاونت علمی و اولویت های ستاد انجام شده است، بنابراین بحث مشارکت مردم در حوزه اقتصاد کشور و عرصه فناوری با رویکرد توجه به اقتصاد دانش بنیان موضوعی است که دارای اهمیت بسیار است.


اشتغالزایی برای نسل های آینده
در ادامه جلسه وطنی بیان کرد: تدوین این سند در حوزه مواد باید به گونه ای باشد که زمینه اشتغالزایی نسل های آینده را فراهم کند، در واقع در تدوین سند در بخش اقدامات ملی فضای کسب و کار برای بخش خصوصی، شرکت های دانش بنیان و فارغ التحصیلان باید در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه این ستاد تنها ستاد معاونت علمی است که عنوان پیشرفته را دارا است، ابراز کرد: بنابراین راهبردی ترین محورهای علمی، فناورانه و صنعتی در این ستاد مبنا قرار دارد پس با اقداماتی نظیر تدوین این سند باید چتری باز شود تا تمام مردم ایران در فعالیت ها سهیم باشند.
در بخش بعدی این نشست نقی زاده مجری تدوین سند درباره بخش های مختلف آن توضیحاتی را ارائه داد و اظهار کرد: از آن جهت که حوزه مواد و ساخت پیشرفته بحثی مهم در دنیا بوده و از حوزه های راهبردی محسوب می شود بنابراین تدوین این سند دارای اهمیتی بسیار است.


پاسخگویی به نیازهای اصلی کشور
وی ادامه داد: بنابراین در بخش اصول و رویکردهای حاکم بر تدوین این سند مواردی همچون؛ سند باید مرتبط با تمام بازیگران این حوزه باشد، به نیازهای اصلی کشور پاسخ دهد، علمی و عملیاتی باشد، با اسناد بالادستی تطابق داشته باشد و حتی الامکان در سند اجماع نخبگانی حاصل شود، در نظر گرفته شد.
به گفته نقی زاده، علاوه بر انجام مطالعات پشتیبان، تدوین ارکان جهت ساز و راهبردی این حوزه و تدوین سند که از گام های اصلی در تدوین سند هستند، تدوین نقشه راه سند و ساز و کارهای بروز رسانی و نظارت بر سند نیز برای عملیاتی شدن آن انجام شده است. همچنین از آنجا که هدف این سند ایجاد نظام نوآوری و فناورانه در حوزه مواد و ساخت پیشرفته است با توجه به کارکردهای ملی از مدل Hekkert برای تحلیل ها استفاده کردیم.
وی با اشاره به انجام و بررسی حجم گسترده ای از مستندات علمی و تخصصی برای تدوین سند گفت: مطالعات پشتیبانی که برای تدوین سند انجام شد، مواردی همچون تعریف مواد و ساخت پیشرفته، ترازیابی سایر کشورها و ارزیابی وضعیت نظام نوآوری در کشور را مشخص کرد. سند بخش های مختلف تعاریف، چشم انداز، اهداف، راهبردها، اقدامات ملی و برنامه راهبردی را شامل می شود.


کسب جایگاه نخست در منطقه تا 1404
نقی زاده در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه تعاریف متعددی برای مواد پیشرفته ارائه می شود عنوان کرد: تعریفی که در سند ارائه شده به این صورت است که: دارای خواص و کارکردهای ارتقاء یافته، برجسته و متمایز باشند یا برای کشور راهبردی بوده و برای بهره برداری از آن نیاز به فعالیت های تحقیقاتی و علمی ویژه است. ساخت پیشرفته نیز در این سند به زیرساخت ها، تکنیک‌ها و فرآیندهای ساخت اشاره دارد که در آن مواد پیشرفته به عنوان ورودی پایه در فرآیند تولید جهت نیل به محصول نهایی بکار گرفته می شود یا محصول نهایی خود از مواد پیشرفته است.
وی درباره چشم انداز ارائه شده در سند گفت: کسب جایگاه نخست در منطقه به عنوان کشوری پیشرو، نیروی انسانی مجهز به دانش روز، خلاق و همگرا، ارتقاء جایگاه صنایع مواد و ساخت پیشرفته و تامین نیاز کشور نیز از جمله چشم اندازهای سند تا سال 1404 است. تامین مواد پیشرفته استراتژیک مورد نیاز کشور، دستیابی به جایگاه نخست در منطقه، قرار گیری در بین 10 کشور اول جهان در تولیدات علمی و فناورانه، گسترش بازار شرکت های دانش بنیان به میزان متوسط 30 درصد در هر سال نیز برخی اهداف کلان این سند محسوب می شود.
نقی زاده همچنین بیان کرد: 14 راهبرد با اقدامات لازم در سند در نظر گرفته شده است که برخی از آنها عبارتند از:
 ساماندهی ذخایر استراتژیک ملی در حوزه مواد پیشرفته در کشور با رویکرد کاهش ضربه پذیری ملی، ایجاد نظام نوآوری درون نگر و برون گرا، حمایت از توسعه بازار مواد و ساخت پیشرفته در کشور، حمایت از ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان و تجاری‌سازی و کارآفرینی، اقتصادی سازی سرمایه گذاری ها در حوزه مواد و ساخت پیشرفته و ایجاد نظام تامین مالی طرح های دانش بنیان حوزه مواد و ساخت پیشرفته و ....
در ادامه مسئولان دستگاه های حاضر در نشست به ارائه پیشنهادات و نظرات خود درباره سند پرداختند.
مشابه این جلسه با اساتید دانشگاه ها و انجمن های علمی و نمایندگان شرکت های فعال در حوزه مواد و ساخت پیشرفته و انجمن های صنفی برگزار شد و پیش نویس سند مورد بحث و بررسی این گروه ها نیز قرار گرفت.  
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم