کسب جایگاه نخست منطقه در حوزه مطالعات آب توسط ایران
بهرامی خبر داد؛

کسب جایگاه نخست منطقه در حوزه مطالعات آب توسط ایران


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 10752
بنا به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش ومحیط زیست معاونت علمی، ایران رتبه نخست منطقه را در بحث مطالعات حوزه آب به خود اختصاص داده است.

بنا به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش ومحیط زیست معاونت علمی، ایران رتبه نخست منطقه را در بحث مطالعات حوزه آب به خود اختصاص داده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در نشست تخصصی بحران آب در دانشگاه شیراز اظهار کرد: جایگاه علمی ما در حوزه آب در سطح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بسیار خوب است و در سال 2014 رتبه نخست را داشتیم و در همین حوزه در سطح آسیا رتبه چهارم و در سطح جهان رتبه دوازدهم را داریم که این رتبه ها در حوزه خاک تکرار می‌شود.
وی افزود: بیش از یک‌هزار و 566 شرکت‌ دانش‌بنیان در سطح کشور وجود دارد که 191 شرکت در حوزه آب، خاک و محیط زیست فعالیت می‌کنند و در حوزه خاک 12 شرکت فعال هستند که کمترین تعداد را این حوزه به خود اختصاص داده است و باید تقویت شود.
بهرامی ادامه داد: یکی از محورهایی که معاونت علمی ریاست جهوری تمرکز خود را بر آن قرار داده شرکت‌های دانش‌بنیان است و با توجه به آن که بعد از منابع انسانی اهمیت امکانات آزمایشگاهی مناسب و تجهیزات به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت توسعه مطرح است، استفاده بهینه و هماهنگ از تجهیزات موجود مدنظر قرار گرفت.
وی تصریح کرد:: در دو دهه گذشته دستگاه‌های اجرایی به دلیل نگرانی از خدمات تعمیر و نگهداری و عدم تامین قطعات در ظرفیت بسیار کمی تجهیزات آزمایشگاهی و تحقیقاتی خود را به میدان آورده‌اند که معاونت علمی ریاست جمهوری برای رفع این موضوع اقدامات لازم را در دستور کار دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش ومحیط زیست معاونت علمی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره به فعالیت‌های ستاد در حوزه محیط زیست بیان کرد: سه دانشگاه به تولید مالچ یا خاک پوش‌های زیستی اقدام کردند تا در صورت تایید آزمایشگاهی و علمی، بتوانیم برای کاهش گرد و غبار استفاده کنیم.
وی همچنین افزود: در حوزه آب سامانه‌هایی برای تصفیه در دست اقدام است و بعضا به نتیجه رسیده است، چنان‌که شیرین‌سازی آب به روش خودجوش در پارک علمی و فناوری اصفهان به مرحله اجرا رسیده و در صورت موفقیت می‌توانیم روش جدیدی را به دنیا عرضه کنیم.
بهرامی خاطر نشان کرد: یکی از موارد بسیار مهم که در ابتدای راه آن هستیم، فناوری‌های کاهش تبخیر از سطح آب است که با توجه به متوسط بالای تبخیر سالیانه کشور، اگر بتوانیم مشکل تبخیر در مخازن روباز را با روش‌های ارزان حل کنیم، کاری ارزنده است و در این زمینه آمادگی داریم نتیجه تحقیقات دانشگاهیان را در عرصه عمل به کار بگیریم.
وی همچنین اظهار کرد: علاوه بر این موارد، در زمینه تجهیزات کاهنده آب خانگی چند شرکت مورد حمایت قرار گرفتند و نتایج خوبی حاصل شده و کنترل‌های حجمی اولتراسونیک و برخی موارد دیگر نیز در دست اقدام و تکمیل است.
پایان پیام / 26

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم