کم‌آبی برای گیاهان دارویی تهدید نیست

کم‌آبی برای گیاهان دارویی تهدید نیست


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 13427
یکی از اعضای شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی گفت: کم آبی در ایران، برای گیاهان دارویی نه تنها تهدید به شمار نمی‌آید، بلکه یک فرصت مغتنم است.

یکی از اعضای شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی گفت: کم آبی در ایران، برای گیاهان دارویی نه تنها تهدید به شمار نمی‌آید، بلکه یک فرصت مغتنم است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زهرا حیدری داویجانی، عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در راستای رابطه گیاهان دارویی با اقتصاد دانش بنیان گفت: یکی از ارکان اقتصادی قوی در تمام دنیا گیاهان دارویی هستند.

 

وی بیان کرد: گیاهان دارویی نه تنها به عنوان گیاه دارویی، بلکه در سبد غذایی، دارویی و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقتی محصولی نقش بسیار پررنگی در تمام سه حوزه اقتصادی دارد در شرایط اقتصادی تأثیر گذاری بالایی خواهد داشت. مخصوصاً در کشور ما که غنی از گیاهان دارویی است.

حیدری داویجانی افزود: محصولات منحصر به فردی در ایران وجود دارد که می‌توان جای بسیار بزرگی را در اقتصاد گیاهان دارویی باز کند.

وی توضیح داد: ما کشوری هستیم که چه در خشکسالی و چه در وضعیت خوب آب و هوایی باز هم گیاهانی قابل ارائه داریم. حتی در زمان‌های خشک سالی ما گیاهانی را داریم که در مناطق بسیار کم آب رشد می‌کنند و بسیار اقتصادی هستند.

 

به گفته مدیرعامل جامعه گیاه‌درمانی ایران با نگاه ضمنی به این موضوع می‌توان به جرات گفت که گیاهان دارویی در حوزه اقتصادی می‌تواند نقش پررنگی نسبت به دیگر مقوله‌ها در کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: می‌توان به عنوان یک بنگاه اقتصادی خوب به حوزه گیاهان دارویی نگاه کرد. مخصوصاً اگر این کار با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های صحیح صورت گیرد.

حیدری داویجانی افزود: باید از خام فروشی جلوگیری کرد و محصولات تولید شده با فناوری روز را به دنیا عرضه کرد.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، حتی کم آبی را در زمینه گیاهان دارویی یک فرصت دانست و گفت: شاید نگاه قابل توجهی به بسیاری از گیاهان دارویی که در مناطق کم آب رشد می‌کنند نشده است.

وی توضیح داد: اگر یک بازنگری به این حوزه و گیاهانی که در مناطق کم آب رشد می‌کنند داشته باشیم، به سادگی متوجه خواهیم شد این گیاهان بسیار منحصر به فرد هستند که می‌توانند نقش اقتصادی پررنگی داشته باشند.

حیدری داویجانی همچنین کم آبی را در حوزه گیاهان دارویی یک فرصت دانست نه تهدید.

این فعال حوزه فناوری گیاهان دارویی در ادامه به گیاهانی همچون زرشک و زوفا، باریجه و غیره اشاره کرد که از منابع طبیعی برداشت می‌شود و معمولاً در مناطق بسیار پر آب نیست و در مناطق کم آب هم خودشان را نشان می‌دهند.

 

پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم