کیفیت دام با دانش ژنتیک افزایش می‌یابد

کیفیت دام با دانش ژنتیک افزایش می‌یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 44793
محققان کشور با انجام طرحی پژوهشی در مسیر حفظ نسل دام‌هایی با ژنتیک برتر گام برداشتند. آنها با استفاده از تکنیک‌های کمک باروری برای اصلاح نژاد دام و حفظ گونه‌های برتر اقدام کردند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، تامین منابع غذایی با توجه به رشد جمعیت نیازی اساسی است. در این راستا تکثیر دام های پرتولید و دارای سابقه ژنتیکی بالا اهمیت بسیاری دارد. توليد انبوه جنين آزمايشگاهی و انتقال رويان از مهمترين روش‌هايی است كه توانایی انتشار اين خصوصيات را به طور كامل و به سرعت در گله‌ها دارند. پس تكنيك انجماد بی عيب و نقص بخش جدايي ناپذير از برنامه انتقال رويان است كه موجب انعطاف پذيری خاصی در جهت اجرای برنامه می شود. بنابراين بهينه سازی تكنيك انجماد رويان بسيار ضروری است. در سال‌های اخير پروتكل‌های آزمايشگاهی مختلفی برای انجماد شيشه‌ای جنين گاو ارائه شده است. این روش جايگزين مناسب در مقايسه با انجماد آهسته به حساب می آيد.


اما براي استفاده در مقياس صنعتي محدوديت‌های تكنيكی اين روش بايد مرتفع شود. تكنيك انجماد رويان زماني‌ بازار پسند، بسيار عملی و تجاری است كه به توان رويان منجمد شده را بدون نياز به كارشناس خبره، تجهيزات آزمايشگاهي نظير انكوباتور، ميكروسكوپ و در زمان كوتاه به سهولت ذوب کرد و سپس به دام گيرنده انتقال داد. در نتيجه، انجام پروسه انجماد رويان با استفاده از روش انجماد شيشه‌ای و انتقال مستقيم مي‌تواند راهكاري موثر برای بهبود و اصلاح ژنتيكي دام های كشور و در نتيجه توليد بالاتر و عدم وابستگي از نظر محصولات به ديگر كشور‌ها باشد.


پس با توجه به اهمیت این موضوع محققان در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهش «بهينه سازی انجماد شيشه ای در جنين های گاوی برای انتقال مستقيم» را به اتمام رساندند.


مجتبی دشتی زاد مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: نیاز به مواد غذایی و منبع تغذیه ای بالاتر اهمیت تعریف این پروژه را نشان می دهد تا نسل دام هایی با ژنتیک برتر ادامه یابد. به این معنا که با استفاده از تکنیک های کمک باروری برای اصلاح نژاد دام و حفظ گونه های برتر اقدام کنیم. در نهایت نیز این گونه های برتر به سطح کشور یا حتی سایر کشورها پخش شود.

وی ادامه داد: پس در این طرح تکنیک انجماد بررسی شد تا رویان حاصل از لقاح مصنوعی را حفظ کنیم و با روشی مناسب آن را مستیقم انتقال دهیم. در این روش جنین فریز شده در داخل محفظه هایی با وجود محلول های انجماد قرار دارد. این محلول انجماد با وجود حباب هوا از محلول ذوب جدا شده است. در زمان لازم برای ذوب جنین با تکان دادن آن محلول ذوب در مجاورت جنین قرار می گیرد و عمل ذوب انجام می شود.

دشتی زاد همچنین بیان کرد: بهینه سازی محلول های ذوب و انجماد از دیگر اقداماتی است که با انجام این طرح صورت پذیرفت تا از آسیب مکانیکی و تشکیل کریستال یخ جلوگیری شود. بنابراین در این محلول ها از مواد طبیعی استفاده کردیم. ترکیب پروتئینی از پیله کرم ابریشم و عسل طبیعی موادی است که در این محلول ها جایگزین شد.

پایان پیام/۲۵

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم