گلخانه‌ دریایی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر احداث می‌شود
در پایلوت بومی؛

گلخانه‌ دریایی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر احداث می‌شود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 43918
با حمایت ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ، گلخانه دریایی با استفاده از انرژی های تجدید پذیر در سواحل مکران و بوشهر نمونه بومی احداث می شود.

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، جهانگیر پرهمت قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره احداث این گلخانه ها گفت : این ستاد در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت فناوری های جدید و دانش بنیان بتوانیم گلخانه دریایی را با به کارگیری انرژی های تجدید پذیر احداث کنیم . 

وی درادامه گفت : مقرر شده تا امسال به صورت پایلوت در دو شرایط آب و هوایی  در سواحل مکران و بوشهر این گلخانه های دریایی را احداث کنیم .

پرهمت درباره تفاوت گلخانه های معمولی و گلخانه های دریایی اظهار کرد : در گلخانه های دریایی با استفاده از آب دریا ، هوا و انرژی خورشیدی کار تامین انرژی و خنک کردن سیستم داخل گلخانه انجام می شود . اما گلخانه های معمولی در محیط بیرون قرار دارند و باید دمای مناسب برای رشد گیاه رو تامین کنند و برای این نیاز به تامین انرژی از سایر منابع هست.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی همچنین بیان کرد : در گلخانه های دریایی برای خنک کردن داخل گلخانه از آب دریا استفاده می شود و جریان آب روی بخشهایی از سازه گلخانه قرار داده می شود .جریان باد هم موجب خنکی شده و رطوبت مورد نیاز گلخانه را تامین می شود و بخش عمده رطوبت و  انرژی مورد نیاز از طریق آب دریا و انرژی خورشیدی تامین می شود .

وی همچنین به تامین آب  گلخانه ها در سواحل از طریق آب شیرین کنهای معمولی هم اشاره کرد و گفت : علاوه بر گلخانه های دریایی گلخانه های دیگری هم داریم که در کنار دریا قابل احداث و توسعه هستند ولی به وسیله سیستم های نمکزدایی از آب مثل سامانه های اسمز معکوس کار می کنند و تفاوت آنها با این نوع گلخانه (دریایی) این است که آب مورد نیار گلخانه از روش نمک زدایی استفاده تامین می شود، و لذا دارای پسابی با شوری بیش از سه برابر آب دریا مواجه است که این پساب مجددا به دریا برگشته و معضلات زیست محیطی زیادی را ایجاد می کند. ولی گلخانه دریایی فناوری سازگار با محیط زیست است. 

پایان پیام /26

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم