گیاهان دارویی با فناوری به «گیاهان صنعتی» تبدیل شده است

گیاهان دارویی با فناوری به «گیاهان صنعتی» تبدیل شده است


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 50458
در طول یک دهه زنجیره ارزش در زیست بوم گیاهان دارویی به تدریج شکل واقعی خود را پیدا کرده است. با توجه به کاربردهای بسیار متنوع گیاهان و ترکیبات طبیعی گیاهی شاید بهتر آن باشد که به‌جای کاربرد واژه گیاهان دارویی، از واژگان دقیق‌تری همچون واژه گیاهان صنعتی استفاده کنیم.

 

  به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زنجیره ارزش و تولید در زیست بوم گیاهان دارویی به ویژه در 10 سال اخیر دچار تحولات ساختاری شده است.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اهمیت و وجه غالب صنعتی گیاهان دارویی میگوید: با توجه به کاربردهای بسیار متنوع و مختلف گیاهان و ترکیبات طبیعی گیاهی در عرصه های دارویی، آرایشی و بهداشتی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌ها، عطرسازی و صنعت خوشبوکننده‌ها، دباغی و رنگرزی و …، شاید بهتر آن باشد که به‌جای کاربرد واژه گیاهان دارویی، از واژگان وسیع‌تر و دقیقتری همچون واژه گیاهان صنعتی استفاده کنیم.

وی صنعتی سازی هر چه بیشتر این عرصه و گذار از روش‌های سنتی فرآورش به روش‌های مبتنی بر فناوری را از جمله ستون‌های سیاستگذاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست.

 

 

این سیاست‌گذاری و تکمیل گذار از روندهای مرسوم و قدیمی به سمت صنعتی‌سازی گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی گیاهی، ریشه در واقعیات اقتصادی دارد.

 

رشد تقاضای جهانی برای فرآورده‌های دارویی، بهداشتی،.... مبتنی بر محصولات گیاهی، باعث شده است تا فناوری و صنایع پایین دستی مربوط به داروهای گیاهی و گیاهان دارویی رشد چشمگیری داشته باشد.

 

بر اساس برنامه ششم توسعه، صادرات گیاهان دارویی تا پایان این برنامه باید رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بر این اساس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری در تلاش است تا با جذب سرمایه و ایجاد تحرک بیشتر میان فعالان بخش خصوصی، بتواند اجزای مختلف این زنجیره بزرگ صنعتی را به سمت تکامل بیشتر هدایت کند.

 

 

پایان پیام/33

 

اخبار مرتبط:

 

یادداشت دبیر ستاد گیاهان دارویی پیرامون چهارمین جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی

تقدیر دكتر محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی از مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

هفتمین کنگره ملی گیاهان دارویی برگزار شد

ارزش صادرات گیاهان دارویی به 520 میلیون دلار رسید

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم