دهقانی عنوان کرد:
«توسعه صادرات» و «سوق دادن محصولات به صنعت»، سیاستهای جدید معاونت در حوزه تجهیزات ایران ساخت
دهقانی خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه چند شرکت خارجی حضور پیدا خواهند کرد که از قبل با آنها مذاکره کرده ایم. چند دانشگاه خارجی نیز از کشورهای همسایه دعوت کرده ایم.
وی تصریح کرد: با توجه به تجارب ۱۰ سال گذشته و حضور بیش از ۳۶۰ شرکت سازنده تجهیزات آزمایشگاهی، سیاست دیگر ما رسوخ تجهیزات و مواد و ابزار آزمون و تست پیشرفته به بخشهای صنعتی است، چرا که اعتقاد داریم مجموعههایی چون وزارت نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و صمت باید زمینه را برای استفاده از تجهیزات و مواد آزمایشگاهی داخلی در بخشهای صنعتی هموار کنند تا در بخش صنعت نیز از نظر تحقیق و توسعه، آزمون های کیفی و کیفیت سنجی و هم از نظر بحث های طراحی محصول جدید، از محصول ایرانی استفاده کنیم.
معاون علمی رئیسجمهور با اشاره به رونمایی از ۹ محصول دانشبنیان در این نمایشگاه، گفت: وقتی به ۱۰ سال گذشته نگاه میکنیم، سالهای نخست بیشتر محصولاتی توسعه داده شد که از نظر فناوری از سطح پایینتر، قیمت کمتر و بازار بزرگتری برخوردار بودهاند، ولی هرچه به پیش رفتیم، محصولاتی با فناوری بالاتر و تخصصی تر ارائه شده است.
دهقانی خاطرنشان کرد: امسال ۹ محصول آزمایشگاهی جدید در حوزههای مختلف رونمایی شد. این محصولات برای اولین بار عرضه شدهاند و نسبت به محصولات دیگر از نظر تکنولوژی جزو فناوریهای پیشرفته محسوب میشوند؛ از این رو این محصولات دارای اهمیت هستند.
وی با اشاره به حمایت این نهاد از محصولات ایرانی مشابه نمونههای خارجی، اظهار کرد: 10 سال پیش گاهی دانشگاهها و پژوهشگاه نسبت به خرید تجهیزات آزمایشگاهی چند دههزار میلیارد تومانی یا چند صد میلیاردی اقدام کردند، ولی به علت نداشتن ماده اولیه این تجهیزات بلا استفاده باقی ماندند و یا به دلیل عدم کالیبراسیون غیر قابل استفاده شدند، ولی اکنون خوشبختانه این توان در کشور ایجاد شده است.
معاون علمی رئیس جمهور تاکید کرد: عمده کارهایی که معاونت علمی در این سالها کرده، یارانه برای تجهیزات داخلی بوده است و در کنار آن تسهیلات لیزینگ برای خریداران در نظر گرفته شد. این اقدامات در کنار اعتبار مالیاتی، کمک به بازار صادراتی و توسعه بازار صنعتی دانشبنیانهای ایران در سه دسته شرکتهای دانشبنیان نوپا، نوآور و فناور نوآور انجام شده است. سیاست ما بر این متمرکز شده که شرکتهای دانشبنیان جدید با رویکرد بازار محور فعالیت خود را شروع کنند، یعنی ابتدا نیاز بازار را احصاء کنند و سپس به سراغ ایده و نوآوری بروند؛چرا که مشاهده کردیم گروهی که با ایده آغاز به کار میکنند، با حمایت معاونت علمی به بازار متصل میشوند.
وی تاکید کرد: در این مسیر مهمترین و اصلیترین حمایت از شرکتهای دانشبنیان، وصل کردن آنها به سرمایهگذاران است و تمام تلاش معاونت علمی هم بر همین اساس خواهد بود.
#24
انتهای پیام
Send to friends