«کالیبراسیون» چه نقشی در بهبود نتایج آزمایش‌ها ایفا می‌کند
لمس یک مفهوم فناورانه؛

«کالیبراسیون» چه نقشی در بهبود نتایج آزمایش‌ها ایفا می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 26464
یکی از لازمه‌های مهم برای بهبود نتایج آزمایش‌ها یه طوری‌که یک پژوهش دقیق و کارآمد را منجر شوند


یکی از لازمه‌های مهم برای بهبود نتایج آزمایش‌ها یه طوری‌که یک پژوهش دقیق و کارآمد را منجر شوند، دقت تجهیزات آزمایشگاهی است که انجام کالیبراسیون این ضرورت را تحقق می‌بخشد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری، کالیبراسیون را می توان یکی از ضرورت‌های پژوهش کارآمد و دقیق دانست، فرآیندی که در آن دقت و صحت عملکرد تجهیزات آزمایشگاهی صحه‌گذاری می شوند.
این فرآیند عبارت است از مقایسه دستگاه اندازه‌گیری با یک نمونه استاندارد و تعیین میزان خطای آن ابزار و درصورت لزوم، تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه و در نهایت افزایش دقت و صحت اندازه گیری.
برای کالیبراسیون دستگاه می‌توان اهداف مختلفی را تعریف کرد اما همان‌طور که گفته شد، افزایش دادن دقت و توانمندی تحقیقات، نتیجه‌ی مهمی است که امکان به دست آمدن نتیجه بهتر را فراهم می‌کند.
به گفته داود قرایلو این کار می‌تواند به کاهش هزينه تعميرات تجهیزات به دليل نظارت بر عملکرد آن‌ها کمک کند. همچنین ضمن  افزايش عمر تجهيزات به  کاهش مواد، قطعات و ملزومات مصرفي و نیز  جلوگيري از تکرار بی‌مورد آزمونها به‌منظور کسب اطمينان از صحت آزمايش‌ها از فواید کالیبراسیون است.
این عضو کارگروه تخصصی TEM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری، کاليبراسيون فرآيندي دوره‌اي عنوان کرد که بايد نسبت به انجام آن در دوره‌هاي معين اقدام شود؛ به این شکل که در بازه زمانی مشخص، دستگاه کاليبره شده و روي آن برچسب مخصوصي که شامل تاريخ کاليبره و تاريخ انقضاي کاليبراسيون است، درج شود.
پیام آزادی، با اشاره به این که فرآیند یادشده معمولاً به دو روش انجام می‌شود گفت: نخستین روش توسط پیمان‌کاری خارج از آزمایشگاه صورت می‌گیرد و به‌طور معمول برای کالیبراسیون تجهیزاتی مانند ترازو و دماسنج از پیمان‌کار  خارجی استفاده می‌شود. شرکت‌هایی که برای کالیبره کردن تجهیزات آموزش لازم را گذرانده و نمونه‌های استاندارد مربوط به آن را دارا هستند.
پیام آزادی، رابط آزمایشگاه تحقیقات نانو  کفا، اما در روش دوم، کالیبراسیون توسط آزمایشگاه انجام می‌شود. برخی از تجهیزات، توسط کاربر قابل کالیبراسیون هستند که با استفاده از راهنما و نمونه استاندارد،  فرآیند کالیبراسیون در داخل آزمایشگاه انجام میشود.
به گفته این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را انجام داده و ممکن است خواص اندازه شناختی دیگری نظیر اثر کمیت‌های تاثیر گذار نیز تعیین شود.
وی ادامه داد: کالیبراسیون ویژگیهای کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را بوسیله انجام مقایسات مستقیم مشخص می‌کند کدام دستگاه‌ها باید کالیبره شوند.

پایان پیام/24

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم