آینده روشن کاربران را تجارت الکترونیک تضمین می‌کند
با افزایش دریافت خدمات دیجیتالی؛

آینده روشن کاربران را تجارت الکترونیک تضمین می‌کند


زمان مطالعه : 5 دقیقه
کد خبر : 42001
امروز با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به صعود دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم‎ و وب‎سایت‎های تجاری از سوی کابران، آینده روشنی از سوی توسعه تجارت الکترونیک برای کابران پیش بینی می شود.

 

 

امروزه با توجه به افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به صعود دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم‎ و وب‎سایت‎های تجاری از سوی کابران، آینده روشنی از سوی توسعه تجارت الکترونیک برای کابران پیش بینی می شود.

 

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمعهوري،‌ در راستای اهمیت جایگاه تجارت الکترونیک، ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال بررسي هایی انجام داده كه تجارت الکترونیک یکی از ویژگی‌های برجسته اقتصاد در حال توسعه دیجیتال و مبتنی بر بستر IT است.

در بررسی‌های انجام گرفته از سوی سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)، حجم فروش جهانی تجارت الکترونیک در سال 2015 برابر با 25.3 تریلیون دلار (22.4 تریلیون دلار برای تجارت میان بنگاه ها و 2.9 تریلیون دلار برای تجارت میان شرکت ها و مشتریان) برآورد شده است. فروش جهانی تجارت میان بنگاه ها بر پایه داده‏های رسمی برای چین، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا مقدار 67 درصد از تولید ناخالص جهانی در سال 2015 برآورد شده بود.

همچنین آمریکا، با فروش بیش از 7 تریلیون دلار، بزرگترین بازار تجارت الکترونیک در سال 2015 را از آن خود کرد و پس از آن ژاپن و چین در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. درحالی که آمریکا در فروش تجارت الکترونیک میان بنگاه ها پیشرو بود، اما از نظر تجارت میان شرکت ها و مشتریان پیش از چین قرار داشت.

 

درآمد دو برابری جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021

به طور کلی در تجارت الکترونیک، تجارت میان بنگاه ها غالب بوده و حدود 90 درصد از کل این گروه از اقتصادها را تشکیل می‌دهد. ارزش کل تجارت الکترونیک برابر با 34 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این اقتصادها ( تجارت میان بنگاه ها و تجارت میان شرکت ها و مشتریان) بود؛ درحالی که این مقدار در ژاپن و جمهوری کره از 60 تجاوز کرد. همچنین براساس داده‏های غیررسمی برای بازار تجارت میان شرکت ها و مشتریان ، روسیه در رتبه 12 و هند در رتبه 13 قرار داشت.

انتظار می‌رود درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021 تقریبا دو برابر شده و به میزان 2،108 میلیارد دلار برسد.

 

 افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به بالای دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم‎ و وب‎سایت‎های تجاری از سوی مردم، آینده‎ای روشن را از توسعه تجارت الکترونیک نمایش می‎دهد.

این در حالی است که عدم وجود آمار و دادههای شفاف از تجارت الکترونیک به‌عنوان یک چالش برای اکثر کشورهای در حال توسعه مطرح است. بدون وجود آمار و داده‌های شفاف و دقیق، سیاستگذاران این کشورها به هنگام تصویب و اجرای سیاستهای مربوط به تجارت الکترونیک با محدودیت و موانع مواجه می شوند.

 

حوزه مد و پوشاک پردرآمدترین حوزه در تجارت الکترونیک

با توجه به شکل زير تجارت الکترونیک تا سال 2021 روند صعودی داشته و بیشترین میزان درآمد مربوط به حوزه مد و پوشاک با میزان 633.53 میلیارد دلار است. بیشترین نرخ رشد مرکب سالانه نیز مربوط به حوزه سلامت و غذا با مقدار 15.8 درصد است. امروزه بازارهای بزرگ تجارت الکترونیک به‌سرعت در حال رشد بوده و موقعیت خود را در رتبه‌بندی جهانی حفظ کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

روند درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 روند درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال 2021

 

 

 

 

 

 

 

شكل زير هم ميزان درآمد كل تجارت الكترونيك 5 كشور برتر در حوزه اقتصاد ديجيتال را نشان مي‌دهد كه براساس آن پیش‌بینی شده است که درآمد کل تجارت الکترونیک کشور چین، به‌عنوان کشور برتر در حوزه تجارت الکترونیک با نرخ رشد مرکب سالانه 17.4 درصد (2021-2016)، در سال 2021 به مقدار 839.54 میلیارد دلار می رسد. آمریکا نیز با کسب نرخ رشد مرکب سالانه 8.5 درصــد و درآمد کل 485.27 میلیارد دلار در سال 2021، در جایگاه دوم قرار دارد. ضمن آنكه انگلیس، ژاپن و آلمان با نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب 8.2، 8.5، 7.6 درصد و کسب درآمد کل به ترتیب 124.51، 111.80 و 81.01 میلیارد دلار در سال 2021 در سه جایگاه بعدی قرار دارد.

 



میزان کل درآمد تجارت الکترونیک پنج کشور برتر حوزه دیجیتال



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین طبق پیش‌بینی موسسه استاتیستا، چین تا سال 2021 با کسب درآمد بیش از 285 میلیارد دلار، موفق خواهد شد بازار تجارت جهانی مد و پوشاک آنلاین را از آن خود نماید و پس از چین، اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم قرار خواهند داشت. از نظر بازار تجارت الکترونیک میان شرکت ها و مشتریان نیز همان‌طور که پیش از این اشاره شد، کشور چین هم از نظر حجم بازار و هم از نظر میزان رشد به مراتب در جایگاه بهتر از آمریکا قرار دارد. این کشور در سال 2017 در حوزه تجارت الکترونیک B2C موفق به کسب درآمد 470 میلیارد دلار شده است؛ این درحالی است که این مبلغ برای آمریکا حدود 354 میلیارد دلار بوده است. پس از این دو کشور، انگلیس، ژاپن، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کانادا، هند و روسیه در جایگاه سوم تا دهم قرار دارند.

براين اساس انتظار مي‌رود تا با ايجاد سياست‌هاي كارآمد، زمينه‌هاي حضور هرچه بيشتر ايران در دنياي تجارت الكترونيك فراهم شود تا امكان بهره‌مندي از سود سرشار اين بازار ميسر شود.

 

تلاش برای رسیدن به کسب جایگاه در حوزه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز درنظر دارد تا با حمايت از كسب‌وكارهاي اين حوزه به دنبال توسعه اقتصاد ديجيتال و حضور چشمگيرتر ايران در اين عرصه و کسب جایگاه های برتر است.

پايان پيام/26

 

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم