ارتقای سلامت جامعه ایرانی با انجام پژوهشی علمی
با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شد؛

ارتقای سلامت جامعه ایرانی با انجام پژوهشی علمی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 39749
" ارتباط نمايه هاي كيفيت رژيم غذايي با عوامل خطر بيماريهاي غير واگير" عنوان پژوهشی است که توسط محققان کشور انجام شد تا به ارتقای سلامت در جامعه ايراني كمك کند.


" ارتباط نمايه هاي كيفيت رژيم غذايي با عوامل خطر بيماريهاي غير واگير" عنوان پژوهشی است که توسط محققان کشور انجام شد تا به ارتقای سلامت در جامعه ايراني كمك کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اختلالات سطح قند و چربي خون و همچنين بالا بودن سطوح التهابي و چاقي و اضافه وزن از جمله عوامل مرتبط با ابتلا به بيماري هاي غير واگير است. عوامل محيطي، روانشناختي و ژنتيكي نقش بسزايي در اين اختلالات دارند. مطالعات نشان داده اند كه عواملي نظير بي تحركي، سيگار كشيدن و رژيم غذايي ناسالم با اين اختلالات مرتبط هستند.
امروزه محققان در حوزه اپيدميولوژي تغذيه به جاي بررسي تك تك اجزاي رژيم بر ارزيابي كل رژيم غذايي تاكيد دارند. زيرا اجزاي دريافت غذايي همگي با هم بر شرايط سلامتي و بيماري افراد اثر مي گذارند. در واقع غذاهاي دريافتي مجموعه اي متنوع از غذاها هستند كه بر همديگر اثرات واكنشي دارند.
در تحقيقی با عنوان " ارتباط نمايه هاي كيفيت رژيم غذايي با عوامل خطر بيماريهاي غير واگير" توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي تهران نمايه هاي مختلف احتمالي كه بيانگر كيفيت رژيم غذايي باشد تعيين شد.
در این پژوهش که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد ارتباط این نمایه ها با دريافت هاي مواد مغذي سنجيده و همچنين ارتباط اين نمايه ها با وزن افراد، سطح قند خون، چربي هاي خون و عوامل التهابي سنجيده شد. همچنین تحقيق برای ارتقاي سلامت جامعه، كاهش خطر چاقي و بيماري هاي غير واگير، تنظيم راهنماهاي غذايي استاندارد در مورد سلامت از مواردی است که این پژوهش به آن می پردازد.

البته يافته هاي اين پژوهش به كاهش ابتلا و همچنين درمان بيماران چاق و مبتلا به اختلالات قند و چربي خون رايج در جامعه ايراني كمك مي كند. همچنین از بسياري از ناتواني ها، بيماري هاي مزمن، مرگ و مير وهزينه هاي مالي حاصل از عوارض چاقي و بيماريهاي مزمن مي كاهد. در گام های بعدی با كاهش اين موارد اثرات مفيدي بر سلامت و كيفيت زندگي فرد می گذارد و افزايش سطح رفاه اجتماعي و سلامت جسمي افراد جامعه را به دنبال دارد. چاپ 6 مقاله از نتايج حاصله در مجلات بين الملليISI، ارائه نمايه مناسب سنجش كيفيت رژيم غذايي جهت استفاده در ديگر تحقيقات، تهيه كتابچه هاي آموزشي جهت ارائه به جامعه از ديگر دستاوردهاي اين تحقيق است.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم