ساخت نرم‌افزار توانبخشی در بیماران شناختی
با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‎های شناختی معاونت علمی آغاز شد؛

ساخت نرم‌افزار توانبخشی در بیماران شناختی


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 38103
اجرای طرح تحقیقاتی طراحی و ساخت "نرم افزار توانبخشی توجه در بیماران مبتلا به نقص خفیف شناختی" با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‎های شناختی معاونت علمی در دانشگاه اصفهان آغاز شد.


 اجرای طرح تحقیقاتی طراحی و ساخت "نرم افزار توانبخشی توجه در بیماران مبتلا به نقص خفیف شناختی"  با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‎های شناختی معاونت علمی در دانشگاه اصفهان آغاز شد.

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ماهگل توکلی عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: به منظور کمک به امر بازتوانی شناختی و درمان  اختلالات و بیماری ها و نیز در راستای توسعه علوم و فناوری های شناختی طرح تحقیقاتی طراحی و ساخت "نرم افزار توانبخشی توجه در بیماران مبتلا به نقص خفیف شناختی نوع غیر فراموشکار" در دانشگاه اصفهان به اجرا در آمد.
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با هدف توسعه و گسترش دانش علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی استان اصفهان، فعالیت های گسترده ای در حوزه های پژوهشی و توسعه فناوری ها در دانشگاه اصفهان آغاز شد و در نتیجه همکاری های مشترک  میان محققان و متخصصان طرح های پژوهشی و توسعه فناوری ها موفقیت های چشمگیری در حوزه های علوم شناختی حاصل شد.

وی همچنین تصریح کرد: با توجه به ماهیت بین رشته ای حوزه های علوم شناختی ، همکاری های بین رشته ای با رشته های مهندسی پزشکی، هوش مصنوعی، زیست شناسی و پزشکی در دانشگاه اصفهان تقویت شد و بواسطه آن فعالیت های مثبتی  در حوزه های پژوهشی و کاربردی به شکل پایان نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی با تایید و حمایت ستاد علوم شناختی به اجرا در آمد.
عضو هیات گروه روانشناسی  دانشگاه اصفهان  همچنین اظهار داشت: همزمان با  رشد روز افزون دانش علوم شناختی، رشته روانشناسی شناختی دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه اصفهان نیز دایر و فعالیت آموزشی این رشته با پذیرش دانشجو آغاز شد.

توکلی یادآور شد: با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و در راستای توسعه دانش، فن آوری و خدمات در این حوزه، براساس توافقی میان  دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و این ستاد، آزمایشگاه شناختی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان دایر و تجهیز شد.
 به گفته وی، با تجهیز این ازمایشگاه به مدرن ترین سیستم ها و دستگاه ها ، اجرای پروژه های مساله محور در زمینه ارزیابی و بازتوانی شناختی با توجه به رشد تکنولوژی و نیاز های جامعه در دستور کار قرار گرفت ،که این امر  نه تنها در جهت تقویت کارکردهای افراد سالم، بلکه در ارتباط با  بیماری ها همچون "ام اس" ، "صرع" ، "دمانس" ، "اوتیسم "  فعالیت های پژوهشی و درمانی هدفمندی صورت گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نقش و تاثیر تکنولوژی و کاربرد آن در حوزه های روان شناسی و درمان اختلالات و بیماری ها را حائز اهمیت بسیار دانست و  گفت: درطرح پژوهشی تشخیص زودرس نقص خفیف شناختی به عنوان مرحله پیش از دمانس، از ردیاب چشمی(Eye Tracking) استفاده و به شکل همزمان حرکات چشم افراد سالم، بیماران مبتلا به نقص خفیف شناختی غیر فراموشکار و دمانس با توجه به تکالیف ساخته شده توجه دیداری مورد ردیابی و تحلیل قرار می گیرند.
وی همچنین یادآور شد:  با توجه به جمعیت سالمندی و شیوع آلزایمر، اهمیت تشخیص به موقع آن در مراحل اولیه اهمیتی بسیاری دارد  و دستگاه Eye Tracking در کنار ارزیابی حرکات چشم افراد در حین انجام تکالیف توجه و حافظه دیداری، می تواند در زمینه بازتوانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته این استاد دانشگاه اصفهان ، دستگاه طیف نگاری نزدیک مادون قرمز کارکردی (fNIRS)، یکی از فنون پیشرفته و مجهز  دارای کاربردهای علمی و فنی در حوزه علوم شناختی است، بطوری که با توجه به قابلیت بررسی "همودینامیک" مغز، روشی مناسب جهت ارزیابی کارکرد مغز با لحاظ جریان خون بوده و شناسایی فعالیت نورونی را محقق می سازد.
توکلی اضافه کرد: با تجهیز آزمایشگاه شناختی دانشگاه اصفهان به دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه ای(tDCS)،  می توان با تغییر فعالیت های الکتریکی مغز؛ به شکل هدفمند تغییراتی در فعالیت های خودکار الکتریکی مغز داده شود و  این وسیله به عنوان ابزاری کمکی نه تنها برای افراد سالم جهت افزایش توان عملکرد مغزی ، بلکه به عنوان درمان کمکی در بیماری های خلقی(افسردگی و اضطراب) و برخی بیماری های مغز و اعصاب قابلیت کاربرد دارد. 
وی تجهیز آزمایشگاه علوم شناختی دانشگاه اصفهان به دستگاه الکتروانسفالوگرافی( EEG ) برای ثبت سیگنال های مغزی را از جمله دیگر اقدامات مثبت ستاد علوم شناختی یاد کرد و گفت:  با استفاده از این دستگاه می توان ضمن بررسی و مطالعه عملکرد مغز ، از آن در جهت تشخیص اختلالات تشنجی و تعیین محل آنها و بررسی بیماری صرع، اختلالات کارکردی مغز، خواب استفاده شود. 
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در پایان این گفت و گو  ابراز امید واری کرد   با راه اندازی آزمایشگاه شناختی در دانشگاه اصفهان و تبادل هر چه بیشتر دانش  و امکانات بین گروه های علمی و تخصصی همچنین شکل گیری همکاری های بین رشته ای در حوزه علوم و فن آوری های شناختی،  نه تنها در حوزه پژوهش بلکه در زمینه خدمات بالینی و همچنین در حوزه های دیگر روان شناسی همچون روانشناسی بالینی و روانشناسی صنعتی و سازمانی پشرفت های بیشتر ی در دانشگاه اصفهان حاصل شود.
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم