نداشتن استانداردهای لازم صادرات را کم می‌کند

نداشتن استانداردهای لازم صادرات را کم می‌کند


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 39212
عضو هیات مدیره شرکت پیشگامان کیفیت کیش که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی فعالیت می‌کند، گفت: امروزه برخی از تولیدات داخلی به سطح خوبی از کیفیت دست یافته‌اند، اما به دلیل دارا نبودن استانداردهای لازم از حضور در بازارها به خصوص بازارهای جهانی بازمانده‌اند.


عضو هیات مدیره شرکت پیشگامان کیفیت کیش که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی فعالیت می‌کند، گفت: امروزه برخی از تولیدات داخلی به سطح خوبی از کیفیت دست یافته‌اند، اما به دلیل دارا نبودن استانداردهای لازم از حضور در بازارها به خصوص بازارهای جهانی  بازمانده‌اند.
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت پیشگامان کیفیت کیش از سال 93 فعالیت خود را ذیل مرکز توسعه کسب‌وکار فناوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی با هدف استانداردسازی و بهبود عملکرد سازمان‌ها، پیاده‌سازی استانداردهای مدیریت کیفیت متناسب با نیازهای هر سازمان، آغاز کرد که براساس اهداف و چشم‌اندازهای ترسیم شده، دفتر تحقیق و توسعه را در پارک باهدف ارائه به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را فعال کرد.
شعبه جزیره کیش نیز در حوزه ارائه خدمات به شرکت‌های نفت و گاز فعالیت دارد. از طرفی واحدهای فناور مرکز رشد و شرکت‌های صنعتی در زمینه پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت کیفیت، نشان CE، استانداردهای ملی ایران نیز از مشتریان این شرکت به شمار می‌روند.


مرضیه شمسیانی عضو هیات مدیره شرکت پیشگامان کیفیت کیش که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی فعالیت می‌کند، با اشاره به دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط این شرکت، بیان کرد: شرکت‌های داخل پارک و شرکت‌های نوپا، معمولاً به مشاوره‌هایی درباره راه‌های اخذ استانداردهای مورد نیاز، احتیاج دارند. همچنین درخواستی که شرکت‌های دانش‌بنیان در مراحل اولیه از ما دارند این است که به آنها درباره استانداردهایی که باید داشته باشند، مشاوره بدهیم. این دوره‌ها بر روی اطلاعات شرکت‌ها و نحوه تصمیم‌گیری و عملکرد آنها بسیار تأثیر گذار بوده است.
وی با اشاره به زمان برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: به صورت ماهیانه کلاس‌های آموزشی را برای شرکت‌ها برگزار می‌کنیم. دوره‌های آموزشی براساس نیازسنجی و درخواست شرکت‌ها زیر نظر مرکز توسعه کسب‌وکار  فناوری برگزار شده و با توجه به یارانه پرداختی از سوی پارک شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه کمتری در جلسات آموزشی شرکت کنند.

صادرات محصولات و نیاز به داشتن استانداردها
شمسیانی با اشاره به استانداردهایی که باید توسط شرکت‌ها اخذ شود، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکـی، ISO 13485  الـزام وزارت بهداشـت و اداره کـل تجـهیزات پزشـکی اسـت، در حـوزه خـودرو استـاندارد IATF 16949 خواستـه صنعـت خـودرو  است، در حوزه نفت و گاز استاندارد ISO/TS 29001 و HSE و ISO 14001 در بحث محیط‌زیست است که شرکت‌ها باید برای دریافت گواهینامه آنها اقدام کنند.
شمسایی به مشکلاتی که در زمینه صادرات محصولات وجود دارد اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از ثبت اختراع و تولید محصول برای گرفتن گواهینامه‌ها و استانداردهای ملی و عمومی اقدام نمی‌کنند. مشکلی که شرکت‌ها در خصوص گرفتن این استانداردها دارند، هزینه‌هایی است که باید بپردازند. برای مثال، یک شرکت برای اخذ استاندارد CE، مجبور است حدود مبلغی بین 100 تا 150 میلیون تومان هزینه کند و شرکت‌های دانش‌بنیان معمولاً نمی‌توانند این هزینه را بپردازند.


این محقق درباره فرهنگ‌سازی که پارک در سال گذشته با اجرای موفق برنامه ترنج توانست به آن دست یابد، گفت: برخی از مدیران شرکت‌های نوپا تمایلی به گرفتن استانداردهای عمومی یا ملی ندارند به همین دلیل ما نیاز به فرهنگ‌سازی در این زمینه داریم. پارک برای فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، در سال گذشته اقدامات خوبی انجام داد و ما نیز به عنوان کارگزار با آنها همکاری کردیم به عنوان مثال در رویداد ترنج، ما چند پنل مشاوره داشتیم که به شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان راهنمایی‌هایی ارائه می‌دادیم.
 
شمسایی درباره صادرات محصولات بدون استاندارد به کشورهای دیگر گفت: اگر محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، استانداردهای لازم را نداشته باشند، شرکت‌ها تنها می‌توانند به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق محصولاتشان را صادر کنند  و نمی‌توانند به بازارهای پردرآمد اروپایی دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، شرکت‌ها با داشتن نشان CE می‌توانند با تولیدات مشابه کشورهای دیگر رقابت کنند و در داخل کسب درآمد داشته باشند.


مراحل کسب استاندارد
شمسیانی درباره مراحل کسب استاندارد گفت: دو نوع استاندارد داریم، یکی استاندارد سیستمی است که برای کل شرکت پیاده‌سازی می‌شوند که بین 3 تا 6 ماه زمان نیاز دارد تا پیاده‌سازی شود و گواهینامه آن نیز 3 سال اعتبار دارد ولی هر سال باید هزینه‌ای را بابت تمدید اعتبار، شرکت‌ها پرداخت کنند و یکی هم استانداردهای مختص محصول مثل نشان CE و ISIRI است.
وی ادامه داد: شرکت ما، خدمات پشتیبانی نیز ارائه می‌دهد و به مدت سه سال، شرکت‌ها را به روز نگه می‌داریم. سازمان‌ها از این طرح استقبال کردند، چون در طول این سه سال،  حفظ استاندارد اهمیت زیادی دارد و  پیش‌آمده که شرکت‌ها بعد از گذشت یک سال از تاریخ گرفتن استاندارد، قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را از دست می‌دهند و مشکلاتی به وجود می‌آید که کار را برای گرفتن استاندارد سخت می‌کند.
 
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم