کارآفرینی و صنعت دریایی

کارآفرینی و صنعت دریایی


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 37359
کامبیز عالم‌پور


*کامبیز عالم‌پور
موضوع کارآفرینی به یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه کشور برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان بدل شده است. از سویی ایران با داشتن بیش از 5800 کیلومتر طول نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور از مزیت دریا برخوردار است که در نتیجه بازاری بزرگ و پتانسیل عالی را برای کارآفرینی و ایجاد استارت‌آپ‌های دریا محور ایجاد می‌کند.
کتاب "مبانی کارآفرینی در صنعت دریایی" عنوان کتابی است، در قالب سه فصل تحت عنوان‌های: "الزامات کارآفرینی در ساختار مهندسی"، "فرآیند خلق ایده تا تولید یک محصول"، و "مبانی استارت‌آپ در شرکت‌های مهندسی نوبنیاد" که در طی 212 صفحه باهدف تبیین اهداف ذکرشده به نگارش درآمده است منتشر شد.
امروزه همه به اهمیت کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکارهای جدید پی برده‌اند و تلاش تمامی دولت‌ها در زمینه ایجاد بستری مناسب برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای تازه در راستای نیازهای جامعه نشان دهنده اهمیت این مسئله است.
کارآفرین با شناسایی منابع اطرافش و با به‌کارگیری نیروی خلاقیتش به فکر بهترین شیوه بهره‌گیری از منابع است. با دستان خالی خود چیزهای جدید خلق می‌کند و ماشین نوآوری را به حرکت درمی‌آورد.
یک کارآفرین به‌خوبی می‌داند که برای ادامه زندگی لازم است به صورت جدی در فرآیند تولید مشارکت داشته باشد. انسان مولد منابع زیرزمینی و ثروت‌های بادآورده را نمی‌شناسد برای همین در جست‌وجوی روش‌های بهره‌گیری از دیگران نخواهد بود بلکه تمایل به همکاری مستمر برای ساختن و آبادانی خواهد داشت.
واقعیت این است که کسب‌وکار در صنعت دریایی از چند شاخص اساسی بهره می‌برد و به همین جهت از جنبه‌های مختلف در زمره یکی از برترین شاخص‌های مهندسی در حوزه کارآفرینی است.
تخصصی بودن حوزه دریا و صنعت دریایی در تمامی شاخه‌های وابسته، اهمیت بسیار زیاد فناوری‌های پیشرفته در صنعت دریایی، شاخص‌های درآمدی قابل توجه نسبت به سرمایه اولیه، نیازمندی شدید بسیاری از حوزه‌های صنعتی و خدماتی به صنعت دریایی از جمله این شاخص‌ها است.
در دنیای امروز، دریا برای ملت‌ها عامل مهم زندگی است و هیچ کشور ساحلی نیست که منافعی در دریا نداشته باشد. در واقع مردمی که از دریا دورند، فاقد یکی از مهم‌ترین مبادی ارتباطی با دنیا خارج خود هستند.
دریا در رشد وزندگی اقتصادی ملت‌ها اهمیت حیاتی دارد در جوامع بین‌المللی توسعه به تجارت وابسته است و بدون حمل‌ونقل دریایی این امر محقق نخواهد شد.
دارا بودن حدود 3000 کیلومتر خطوط ساحلی با تنوعی بی‌نظیر در دریای مازندران و خلیج فارس و دریایی مکران، موقعیت استراتژیک و قطب انرژی نفت و گاز خلیج‌فارس و همچنین ذخایر باارزش نفت و گاز در دریای مازندران، دسترسی به آب‌های آزاد(اقیانوس هند) و قرارگیری کشور بر سر مسیر کریدورهای ترانزیتی شمالی – جنوبی، ذخایر باارزش ماهی و شیلات در خلیج‌فارس و همچنین اهمیت زیاد ماهیان خاویاری در شمال کشور از جمله مزیت‌های ما در حوزه دریا است.
بر همین اساس و به سبب نیاز به ترویج فرهنگ کسب‌وکار در سطح جامعه علمی کشور نسبت به تهیه این کتاب اقدام شد.
در وضعیت فعلی جامعه علمی کشور بیش از پیش نیازمند هدایت تخصصی است تا دانش‌‌آموختگان حوزه‌های مهندسی بتوانند با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود نسبت به توسعه کسب‌وکارهای نوین اهتمام بورزند.
 بنابراین کتاب حاضر باهدف آشنایی کارآفرینان حوزه‌های مهندسی و علوم دانشگاهی تدوین‌شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبلاگ کتابخانه مهندسی دریایی، نسخه الکترونیکی این کتاب را به طور رایگان دریافت کنند.


* نویسنده کتاب " مبانی کارآفرینی در صنعت دریا"

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم