11 تیم به مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی راه یافتند

11 تیم به مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی راه یافتند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 36102
در نخستین مرحله از مسابقه ملی fMRI ، ایده‌های ارسال شده به مسابقه توسط اساتید برجسته این حوزه داوری شد.


 در نخستین مرحله از مسابقه ملی fMRI ، ایده‌های ارسال شده به مسابقه توسط اساتید برجسته این حوزه داوری شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین مسابقه ملی ایده‌پردازی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی مغز (fMRI) توسط آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز برگزار می‌شود که 11 تیم به مرحله پایانی دومین مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) راه یافتند. این ایده‌ها توسط جمعی از اساتید برجسته‌ حوزه های علوم شناختی, نقشه برداری مغز، پردازش تصاویر fMRI  دانشگاه‌های سراسر کشور براساس معیارهایی چون ضرورت انجام و کاربرد طرح در کشور، نوآوری، پایایی و روایی روش و میزان عملیاتی بودن آن ارزیابی شد.
در نهایت از میان 37 ایده ارسالی 11 طرح به مرحله نهایی راه پیدا کردند و گروه‌های برتر در مرحله حضوری که 29 مرداد برگزار می شود از ایده های خود به صورت حضوری دفاع می کنند. این طرح‌ها از 27 مرکز مختلف علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی داخل و خارج از  کشور به آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز ارسال شده است.
 در این مسابقه دانشگاه شریف با ارسال 8 طرح عنوان بیشترین ایده را به خود اختصاص داد و در ادامه دانشگاه تهران و علوم پزشکی شهید بهشتی بیشترین مشارکت در ارائه ایده را داشتند. همچنین حدود 100 محقق مشارکت داشتند که در قالب گروه‌های 2 تا 5 نفره ایده خود را ارائه دادند.
ذهن پردازان شریف از دانشگاه صنعتی شریف، پردازش چند حسی از پژوهشکده علوم شناختی،  هوش مصنوعی از پژوهشکده علوم شناختی، هوشیار سنج از دانشگاه شهید بهشتی، بام از دانشگاه صنعتی شریف، شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، لب پیشانی از دانشگاه صنعتی شریف، مغز شریف از دانشگاه صنعتی شریف، واژه نما از دانشگاه علامه طباطبایی، کاپا از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و آسمان نیکو دانشگاه صنعتی شریف به مرحله نهایی مسابقه راه یافتند.
هدف از برگزاری این مسابقه جذب ایده‌های کاربردی محققان و پژوهشگران جهت رفع مشکلات رایج در کشور در زمینه پزشکی به خصوص در مطالعات خواب و اختلالات عصبی رایج از قبیل دمانس و بیماری‌های عصب تحولی و همچنین کاربردهای حوزه علوم انسانی از قبیل حوزه اقتصاد و رفتاری مانند نورومارکتینگ و آموزش و پرورش شناختی است. تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی مغز (fMRI) روشی است که پا را از مطالعات ساختاری مغز فراتر گذاشته و به بررسی کارکرد مغز با استفاده از اندازه‌گیری تغییر سطح اکسیژن و جریان خونی که در پاسخ به فعالیت نورونی ایجاد می‌شود، می‌پردازد و نواحی مغزی فعال در هنگام فعالیت‌های مختلف را مشخص می‌کند.
آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در راستای پاسخگوئی به بخشی از نیازهای پژوهشی وفناوری کشور در زمینه ایجاد زیر ساخت تصویربرداری و تحریک مغزی لازم برای تحقیقات شناختی، ارائه خدمات دانش بنیان و روز آمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی با بهره گیری از امکانات و نیروهای متخصص با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده است .
انتهای پیام/25

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم