110 طرح نوآورانه برای توسعه فناوری لیزر حمایت ‌شد

110 طرح نوآورانه برای توسعه فناوری لیزر حمایت ‌شد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 78522
کاربردهای لیزر سبب شده تا صنایع پیشرفته به این فناوری تکیه کنند و پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در مسیر توسعه این فناوری قرار بگیرند.

ستاد توسعه فناوری‌ های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این حوزه فناورانه ورود کرده و برای سامان‌د‌هی و ارتقای وضعیت تولید، تجاری‌ سازی و توسعه فناوری‌ های مرتبط و زیرساخت‌ ها در تلاش است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه بهره ببرد.

یک از سرفصل‌های فعالیت این ستاد، تدوین و ارائه راهکارهای توسعه فناوری در زمینه فوتونیک و مواد پیشرفته است. مهم‌ترین رویکردها در این حوزه بررسی می‌شود و در راستای تبیین نقش نهادهای مرتبط، عملکرد بخش‌های گوناگون این زیست‌بوم ارزیابی و اولویت‌های کشور در توسعه فناوری تصویب می‌شود.

ارائه مشاوره فنی به این ستاد، در زمینه‌ های فنی و کمک به ارزیابی فنی طرح‌ های توسعه فناوری و ارائه موارد موردنیاز مشاوره‌ های مرتبط به واحد‌های دیگر از دیگر اولویت‌های ستاد توسعه فناوری لیزر فتونیک مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

 

کارگروه‌ها

این ماموریت‌ها در مدیریت توسعه فناوری ستاد با کمک کارگروه‌های تخصصی در کارگروه‌های منابع نوری کارگروه تصویربرداری نوری، اندازه‌گیری بر مبنای نور، پردازش لیزری مواد، کارگروه قطعات اپتیکی و اپتومکانیک، کارگروه مواد فوتونیکی، کارگروه میکروساختارها، فناوری‌‌های پزشکی و بایوفوتونیک، مواد فلزی پیشرفته، سرامیک، پلیمر، کامپوزیت، ساخت و تولید پیشرفته و مواد هوشمند به انجام می‌ رسد.

 

کارکردهای لیزر

توسعه فناوری لیزر یکی از اتفاق ‌های مهم عصر ماست که زندگی را چه در ابعاد عمومی و چه در حوزه‌ های تخصصی مانند نظامی، پزشکی و دیگر عرصه‌ ها دست‌خوش تحول کرده است.با تکیه به این فناوری هر روز با خلاقیت‌های جدیدی روبه‌رو می شویم که به ساده‌ تر، مؤثرتر و کارآمدتر شدن فعالیت‌ های روزانه ما کمک می ‌کند.

در حال حاضر با کاربردهای مختلف لیزر نمی توان باور کرد که فناوری برش لیزری تا کجا پیش رفته است. حوزه‌های زیادی از لیزر استفاده می کنند که از مهمترین آنها می توان به پزشکی، جوش و برش، نقشه برداری، سرگرمی، پوشیدنی ها و منسوجات، عملیات حرارتی و خوانش رمزینه ها اشاره کرد.

 

توسعه فناوری لیزر در ایران

فعالان فناور و متخصصان شرکت‌ های دانش‌ بنیان و خلاق، مدت هاست به دنیای پیشرفته فناوری لیزر گام گذاشته ‌‌اند.ماحصل تلاش کسب و کارهای فعال در حوزه اپتیک، برق و الکترونیک، محصولات پیشرفته و خودکار از 1200 شرکت است.

بر همین اساس تاکنون 110 طرح از اشخاص حقوقی اعم از شرکت، مراکز پژوهشی و هسته‌های فناور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تصویب رسید و حمایت‌های بلاعوض و تسهیلات در اختیارشان قرار گرفت.

این طرح‌ها با دریافت نظرات و مشورت‌ های نخبگان علمی و صنعتی و بر اساس اولویت‌ها و نیازهای صنعتی موجود در کشور انتخاب شده و پس از ارزیابی‌ها و بررسی‌های تخصصی به عنوان طرح منتخب به سبد حمایتی افزوده می شود.

 

 

نقش حمایتی

برای توسعه فناوری‌ های مرتبط با حوزه فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت در کشور با حمایت ستاد، یک شتاب دهنده تخصصی در حوزه معدن و متالورژی با همکاری شرکت پیشرو تعالی صدر فردا ایجاد شد.هم­چنین شتاب‌ دهنده دیگری نیز در حوزه ساخت و تولید با مشارکت انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن راه‌اندازی شده است.

از دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری با همکاری بخش خصوصی، ایجاد مراکز نوآوری است. در همین راستا سال گذشته یک مرکز نوآوری در حوزه لیزر با مشارکت دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شد.شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست­جمهوری برای شکل‌گیری مرکز نوآوری دیگری همکاری کرده است.

ستاد توسعه فناوری‌ های لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری، با هدف حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌ های کلیدی، حمایت از 50 پژوهش فناورانه برای حل چالش های راهبردی، برگزاری بیش از 30 رویداد با هدف ترویج فناوری لیزر، راه اندازی سامانه کلینیک صنعت برای حل مسائل صنعتی و توسعه بیش از 10 طرح فناورانه با رویکرد رفع نیاز صنایع انجام داده است

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیش از 100 طرح در حوزه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت حمایت شد
بیش از 100 طرح در حوزه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت حمایت شد
00/07/25 - 09:53
حوزه لیزر و فوتونیک در مسیر «جهش تولید» قرار دارد
حوزه لیزر و فوتونیک در مسیر «جهش تولید» قرار دارد
99/02/09 - 13:53
طرح‌های نوآورانه 27 «هسته فناور» داوری شد
طرح‌های نوآورانه 27 «هسته فناور» داوری شد
98/09/25 - 12:41
بیشتر بخوانیم