system
تولید 2 سخت‌افزار بومی حمایت شد تا شهر هوشمند توسعه یابد
تولید 2 سخت‌افزار بومی حمایت شد تا شهر هوشمند توسعه یابد

تولید 2 سخت‌افزار بومی حمایت شد تا شهر هوشمند توسعه یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82575
شهر هوشمند مفهومی است که به توسعه پایدار شهرها منجر می شود و یکی از الزامات و ضرورت‌ها برای رفع چالش‌هاو مشکلاتی است که گریبان مدیران شهری را گرفته است.

دسترسی مستقیم و شفاف به اطلاعات و خدمات شهری توسط شهروندان، بخش خصوصی، بخش عمومی، رسانه‌ها و سایر ذی‌نفعان جامعه و در نتیجه گسترش عدالت اجتماعی و کاهش فساد در بخش حاکمیت شهری از مهم‌ترین مزیت‌های شهر هوشمند است. مدلی از مدیریت شهری که برای مردم رفاه و برای مدیران، تسهیل مدیریت را در پی دارد.

این مفهوم نوین فناورانه در ایران با همکاری نهادهای مرتبط در حال توسعه یافتن است و با تولید محصولات متنوع و ارائه خدمات کاربردی توسط بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری شتاب گرفته است. این کار با تولید نرم‌افزار و سخت‌افزارهای تولیدی توسط متخصصان داخلی پیش می‌رود.

بر همین اساس در بخش سخت‌افزاری؛ 2 محصول دانش‌بنیان تولید شد و در اختیار کاربران قرار گرفت. «مودم قرائت از راه دور بر بستر GSM/GPRS »و «دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری» محصولاتی هستند که در این حوزه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شده‌اند.

 

مودم قرائت از راه دور

شرکت کاوش الکترونیک سپاهان یکی از شرکت‌هایی است که به این حوزه ورود و محصولی برای قرائت از راه دور کنتورها تولید کرده است. کاربرد این دستگاه برای قرائت از راه دور کنتورها، ادوات و تجهیزات دیجیتال که دارای پورت RS232 ،  RS485، پورت نوری باشند، بدون دخالت و خطای انسانی، به صورت هوشمند و سریع با ارتباط دو طرفه بر بسترهای مخابراتیGPRS ، GSM است.

مودم با استفاده از پروتکل های استاندارد تعریف شده در برنامه آن اطلاعات مورد نظر را قرائت و از طریق سیم کارتی که داخل آن قرار می گیرد بر بستر GPRS یا در صورت ضعیف بودن شبکه اینترنت از طریق SMS به نرم افزار MDM منتقل می کند. در این مرحله با توجه به کاربرد سامانه مانیتورینگ می توان اقدام به صدور قبض و سایر گزارش گیری های مدیریتی یا حتی ارسال تنظیمات و فرامین از جمله فرمان قطع و وصل کرد.

 

دستگاه صدور شارژ بلیت اتوبوس درون شهری

کیوسک های پرداخت خودکار بلیت می توانند همه سرویس های خودپرداز به غیر از پرداخت وجه را به صورت ۲۴ ساعته ارائه کنند. افزایش روز افزان ارائه سرویس های الکترونیکی و کاهش هر چه بیشتر وجه نقد از چرخه معاملات روزانه باعث استقبال از این دستگاه ها شده است. این دستگاه ها علاوه بر سرویس های بانکی، خدمات متنوعی مانند شارژ و صدور کارت بلیت اعتباری مترو و اتوبوس و یا شارز کیف پول الکترونیکی را ارائه می کند. محصولی که توسط شرکت تلکا مسافت تولید شده است.

دستگاه های TVM کیوسکی خودکار و بدون اپراتور است که توسط مسافران برای خرید بلیط از طریق پول نقد یا کارت بانکی، سکه یا کارت های هوشمند و... استفاده می شود. این محصول فرصت را برای خرید سریع و آسان بلیط، در ایستگاه قطار و مکان های مختلف فراهم می کند.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
3 سخت‌افزار بومی طراحی شد تا صنایع در ارائه آموزش‌های مجازی توانمندتر شود
3 سخت‌افزار بومی طراحی شد تا صنایع در ارائه آموزش‌های مجازی توانمندتر شود
00/10/29 - 13:33
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال؛ رقابت‌های فناورانه به طراحی 12 سخت‌افزار منجر شد
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال؛ رقابت‌های فناورانه به طراحی 12 سخت‌افزار منجر شد
00/10/20 - 08:49
تبریز دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و فناور است
تبریز دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به شهر هوشمند و فناور است
97/06/11 - 11:35
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: