دادهنما: بهره محصولات نانو از بازار ایرانساخت
توانمندی ایران در نانوفناوری محدود به تولید دانش نبوده و از برتری در انتشارات مقالات، به اختصاص سهمی از بازار محصولات داخلی و بینالمللی توسعه یافته است.
بازار محصولات و خدمات فناوری نانو که بخش قابل توجهی از آن متکی به توانمندی داخلی است، بیش از 94 درصد در بازار داخلی و 6 درصد در بازارهای بینالمللی سهم دارد. بیش از 41 کشور در سال گذشته مقصد صادراتی این تولیدات و خدمات بوده است.
اما نفوذ محصولات نانوفناوری در حوزههای گوناگون بازار داخلی به چه میزان است؟ این دادهنما توضیح میدهد:
صنعت ساختمان کشور بیشترین سهم را از محصولات و خدمات نانوفناوری دارد. به طوریکه بیش از 55درصد دستاوردهای نانوفناور کشورمان به توسعه این حوزه کمک کرده است.
اما در رتبه دوم این سهمگیری از فناوری نانو صنایــع اپتیک و الکترونیک سهمی ۱2درصدی از بازار محصولات نانو ایرانســاخت را به خود اختصاص داده است.
همچنین صنایع نفــت و گاز، پلیمر، پتروشیمی، نســاجی، خودرویی و کامپوزیت به طور میانگین سهمی 9 تا 5 درصدی از این محصولات دارند که با توسعه این فناوری و رونق تولید محصولات ایرانساخت این میزان در سال 1400 رو به افزایش است.
مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#24
Send to friends