system
دانش‌بنیان‌ها به میدان آمدند و ابزاری قدرتمند برای شناخت خاصیت مواد ساختند
دانش‌بنیان‌ها به میدان آمدند و ابزاری قدرتمند برای شناخت خاصیت مواد ساختند

دانش‌بنیان‌ها به میدان آمدند و ابزاری قدرتمند برای شناخت خاصیت مواد ساختند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 71802
آزمون و آنالیز مواد یکی از حوزه‌هایی است که دقت و تخصص بالا را می‌طلبد و در کنار آن به شناخت متخصصان آزمایشگاه‌ها از نحوه کار با تجهیزات نیز نیاز است.

تجهیزات آزمایشگاهی که برای شناخت خاصیت‌های مولکولی مواد به کار می‌روند، حائز اهمیتی بالا هستند و می‌بایست در کنار استفاده از تجهیزات دقیق یا به اصطاح کالیبره، کاربر آزمایشگاهی نیز از تسلط و تخصص در استفاده از تجهیزات یادشده برخوردار باشد. دستگاه آنالیز رزونانس مغناطیسی هسته‌ای یا به اختصار NMR یکی از همین تجهیزات است که در طیف گسترده‌ای از پژوهش‌ها‌ را شامل می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد دستگاه اسپکتروفتومتر رزونانس مغناطيسی هسته‌ای، شناخت ویژگی‌های مغناطیسی برخی از هسته‌ها مانند کربن و هیدروژن است. پژوهشگران با به کار بردن این دستگاه می‌توانند از خاصیت‌های فیزیکی و شیمیایی اتم‌ها یا مولکو‌ل‌ها آگاه شوند.

در این روش با شدت یافتن مغناطیس، جزییاتی درباره ساختار، دینامیک، حالت واکنش و محیط شیمیایی مولکول‌ها به دست می‌آید. استفاده به طور عمده برای شناختن ساختار ترکیبات آلی یا ویژگی‌های مولکول‌های آلی از این دستگاه استفاده می‌شود.

کاربردهای فراوانی که این نوع طیف سنجی در شناخت ساختار مولکول های آلی دارد زمینه‌ای فراهم آورده است تا تولیدکنندگان دانش‌بنیان این تجهیز آزمایشگاهی در مسیر تولید و توسعه این تجهیز گام بردارند و همچنین توجه پژوهشگران به استفاده از این تجهیز برای درک ساختار انواع ترکیبات آلی، آلی-معدنی، پلیمر و … با سرعت بسیار بالا جلب شود.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه‌های شیمیایی، داروسازی و پلیمری از این دستگاه و روش به طور گسترده استفاده می‌کنند. طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته NMR دوبعدی نیز به یکی از قدتمند ترین ابرازها در آزمایشگاه های دارویی و بیوشیمی تبدیل شده است.

 

ایجاد بستری برای افزایش تخصص و توانمندی

دهمین کارگروه تخصصی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و دانش‌افزایی در این حوزه میزبان دانشگاهیان، پژوهشگران و کاربران این تجهیز آزمایشگاهی بود. این رویداد، نخستین نشست کارگروه تخصصی NMR بود تا با آغاز رسمی فعالیت این کارگروه تخصصی، زمینه توسعه توانمندی‌ها و ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب در این حوزه فراهم شود.

با توجه به اهمیت ارائه خدمات آزمایشگاهی مطلوب و کیفی در این حوزه، زمینه‌ای از سوی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ایجاد شد تا فعالان آزمایشگاهی مراکز عضو با چگونگی کار با تجهیزات همگام با فناوری‌های روز و ارائه نتایج دقیق‌تر آشنا شوند، ضمن آن‌که تجربه‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهایشان را نیز به اشتراک می‌گذارند.

کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌ها در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با همین هدف شکل گرفت. این کارگروه‌ها بر مبنای حوزه فعالیت یک خانواده از تجهیزات آزمایشگاهی شکل گرفته است. کارشناسان و متخصصین این حوزه‌ها در مراکز عضو شبکه و همچنین فعالان فناور و سازندگان تجهیزات ایران‌ساخت، تشکیل‌دهندگان این کارگروه‌ها هستند.

 

به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، توانمندی‌ها و دانش آزمایشگاهی در قالب مقالات، کتاب‌ها، آموزشهای عمومی و تخصصی در زمینه کاربری و همچنین نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، تدوین استانداردهای کاربردی حوزه فعالیت و مواردی از این دست، از فعالیت کارگروه‌های تخصصی شبکه آزمایشگاهی  فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/24

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
عصاره انگور قرمز و چله داغی به کمک درمان عارضه‌ها آمدند
عصاره انگور قرمز و چله داغی به کمک درمان عارضه‌ها آمدند
95/11/23 - 10:13
از مواد هوشمند چه می‌دانیم
از مواد هوشمند چه می‌دانیم
95/09/29 - 09:26
‌‌تقلید از بدن انسان برای ساخت ماده‌ای با قابلیت خودترمیمی
‌‌تقلید از بدن انسان برای ساخت ماده‌ای با قابلیت خودترمیمی
94/11/03 - 10:00
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: