system
طیف‌سنجی فلورسانس چیست؟
طیف‌سنجی فلورسانس چیست؟
تعریفی فناورانه در بخش لیزر و رنگینه های درون‌زاد؛

طیف‌سنجی فلورسانس چیست؟


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 33640
یکی از روش‌های تحریک رنگینه در طیف‌سنجی فلورسانس استفاده از لیزر است که آن را طیف‌سنجی فلورسانس لیزر " ilf" می‌نامند.



یکی از روش‌های تحریک رنگینه در طیف‌سنجی فلورسانس استفاده از لیزر است که آن را طیف‌سنجی فلورسانس لیزر " ilf" می‌نامند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ طیف‌سنجی فلوئورسانس که بر پایه جذب نور توسط رنگینه در طول‌موج‌های کوتاه‌تر و تابش آن در طول‌موج‌های بلندتر ( جابجایی استوکس) استوار است؛ در طول 30 سال گذشته رشد قابل‌توجهی داشته است، این روش به علت حساسیت بسیار بالای آن جزو ابزارهای اولیه تحقیق در بیوشیمی و بیوفیزیک، بیوتکنولوژی، تشخیص‌های پزشکی، ترکیب‌بندی DNA علوم جنایی، تحلیل ژنتیکی و .. به شمار می‌رود. همچنین دقت بالا و سهولت روش فلوئور سانسی سبب محدود شدن به‌کارگیری ردیاب‌های رادیو اکتیویته که هزینه‌های بالاتر و کاربری مشکل‌تری دارند در اکثر اندازه‌گیری‌های بیوشیمیایی شده است.
لیزرها ابزارهایی هستند که می‌توانند دارای پهنای طول‌موجی کوچک، همدوسی بالا، راستای واحد، شدت بالا و پهنای زمانی کوچک باشند که این ویژگی‌ها باعث افزایش بازده تابش فولوئورسانس خواهد شد.
طیف‌سنجی فلورسانس القایی لیزری شامل تحریک اتم یا مولکول به تراز کوانتومی برانگیخته توسط لیزر و مشاهده گسیل خود به خودی از تراز تحریکی یا ترازهای مجاور است. این روش در اندازه‌گیری‌های اژتیکی بر روی گازها، مایعات و جامدات مناسب است.
فلوئورسانس القایی لیزری یک فرایند جذب و گسیل است که طول‌موج لیزر تأمین‌کننده انرژی لازم جهت جذب در رنگینه و طیف گسیل بیانگر نوع و غلظت رنگین‌هاست.
از مهم‌ترین ویژگی‌های روش LIF، می‌توان به حساسیت بالای آن ( در گستره PPT تا PPB) در مقایسه با روش‌های جذب سنجی و پراکندگی اشاره کرد. از مزایای دیگر این روش سادگی ساختار طیف فلوئورسانسی، سرعت‌بالا، امکان تصویربرداری بسیار ریع( در حد ثانویه) و ارزان قابل‌حمل بودن آن است ، هم‌چنین این روش در مطالعات سنجش از راه دور نیز قابل‌استفاده است. از محدودیت آن مواد فلوئور سنت و تداخل تابشی اشاره کرد.
بنابراین یکی از پارامترها درروش lif انتخاب رنگینه مناسب است. این موضوع در طیف‌سنجی‌های زیستی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه در این حالت رنگینه باید زیست سازگار هم باشد.
پایان پیام/32

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: