system
آرزوی سال نو ما تجاری‌سازی محصولاتی تازه در حوزه دانش‌بنیان است
 آرزوی سال نو ما تجاری‌سازی محصولاتی تازه در حوزه دانش‌بنیان است
حمیدیه:

آرزوی سال نو ما تجاری‌سازی محصولاتی تازه در حوزه دانش‌بنیان است


زمان مطالعه : 9 دقیقه
کد خبر : 32975
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: 3 محصول در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان نخستین محصولات این عرصه در سال 95 تصویب و در سال 96 مصرف آن آغاز شد.


 
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: 3 محصول در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به عنوان نخستین محصولات این عرصه در سال 95 تصویب و در سال 96 مصرف آن آغاز شد. امیدواریم در سال 97 علاوه بر تولید محصولات تجهیزاتی و فنی و مهندسی این حوزه، 2 محصول سلولی و پزشکی بازساختی دیگر نیز مجورهای لازم را دریافت کنند.
 
 
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، سال نو را به‌طور ویژه به تمام بیمارانی که در کارآزمایی های بالینی سلول‌های بنیادی کشور شرکت کردند تبریک گفت و افزود: همچنین آغاز سال 97 را به دانشجویان، اساتید و محققان عزیز کشور که در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی فعالیت می‌کنند تبریک می‌گویم. امیدواریم سال جدید سالی به مراتب پربارتر از گذشته باشد.
حمیدیه نقطه‌ای که امیدوار است عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال 97 به آن دست پیدا کند را توسعه محصولات این حوزه عنوان کرد و گفت: 3 محصول در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به‌عنوان نخستین محصولات این عرصه در سال 95 تصویب و در سال 96 مصرف آن آغاز شد. امیدواریم در سال 97 چند محصول تازه در این حوزه خارج شود.
وی ادامه داد: همچنین امیدواریم در حوزه فنی و  مهندسی که دستگاه‌ها  و تجهیزات مربوط به این حوزه را تهیه می‌کند پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌تری صورت پذیرد.
حمیدیه تاکید کرد: اما موضوع اصلی‌ای که علاقه داریم در سال 97 به آن دست پیدا کنیم، تقویت شتابدهنده تخصصی این عرصه است تا شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر شوند. امیدواریم سال 97 سالی باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارای فضای مناسب فعالیت شوند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی از دیگر افق‌هایی که این ستاد برای سال جدید در نظر گرفته است را ادامه همکاری‌ها با سازمان غذا و دارو در راستای نهایی شدن و اعلام شدن آیین‌نامه ژن‌درمانی کشور و نیز آیین‌نامه تجویز محصولات سلولی با حداقل دست‌ورزی عنوان کرد.

دستیابی به زبان مشترک در علم نافع

وی با اشاره به این نکته که تا پیش از سال 94 اعم فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی  مربوط به حمایت از طرح‌های پژوهشی در این حوزه بود، گفت: این اتفاق در زمان خود نیاز بود، اما با توجه به دستور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مبنی بر وظیفه اصلی معاونت علمی که رشد فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین تجاری‌سازی محصولات است، این ستاد توانست چنین فرهنگی که سالیان سال در کشور جاافتاده بود را تغییر دهد.
حمیدیه ادامه داد: در این راه ادبیات سخن گفتن ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، اساتید و دانشجویان کم‌کم به نقطه‌ای مشترک رسید. این نقطه مشترک این است که همه باید به دنبال علم نافع باشیم.

تولید و اشتغال در سلول‌های بنیادی
وی بیان کرد: به همین منظور از جمله اتفاقات قابل‌توجه سال 96 در این حوزه را می‌توان دومین فن بازار سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانست.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، نظر به سخن مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال 96 که «تولید و اشتغال» را در خود داشت، این موضوع به‌عنوان نخستین اولویت اصلی این ستاد مورد توجه قرار گرفت.
وی در این راستا عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما به دنبال این موضوع رفتیم و دومین دوره فن بازار سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با بستر شکوفایی و پایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان، همچون دور نخست آن پیش رفت. اما این بار به صورت بسیار پیشرفته‌تر رخ داد.
حمیدیه توضیح داد: در 12 موضوع طرح‌های فناورانه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید معرفی شد. در این راه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ‌تر به شدت استقبال کردند و این طرح‌ها به سمت حمایت سرمایه‌گذاران سوق پیدا کرد. اتفاقی که با تلاش ما برای اتصال طرح‌ها و شرکت‌های کوچک با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ رخ داد.

قدمی در راه تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اتفاق قابل‌توجه این ستاد در زمینه تجاری‌سازی و فناوری را برپایی دومین نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه سلول‌های دانست و افزود: این نمایشگاه در محیطی 700 متری برپا شد.
وی ادامه داد: با توجه به این که حوزه سلول‌های بنیادی مانند نانو و زیست‌فناوری یا برخی علوم دیگر در ایران نیست که شرکت‌های زیادی در آن فعال هستند، حضور 45 شرکت دانش‌بنیان در این رویداد اتفاق خوبی بود.
حمیدیه افزود: این شرکت‌های دانش‌بنیان که طی نمایشگاه محصولات خود را عرضه کردند، بعد از اتمام این دوره از نمایشگاه ابراز رضایت بالایی داشتند.


قطب‌های سلول‌های بنیادی در جای‌جای کشور

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی فعال کردن شوراهای استانی را از اولویت‌های این ستاد در سال 96 عنوان کرد و گفت:  راه‌اندازی پروژه مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس از جمله قدم‌های این راه بود. پیش‌ازاین در سال 95 قطب مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی تبریز فعال شده بود.
وی ادامه داد:  مرکز فارس در محلی بسیار مناسب و اطراف بیمارستان نمازی شیراز قرارگرفته و چهارطبقه از برج 10 طبقه‌ی برج پژوهشی محمد رسول‌الله (ص) را از آن خود کرده است.
حمیدیه خاطرنشان کرد: مطمئناً با توجه به وجود آزمایشگاه‌ها و اساتید مختلفی که در مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی قطب فارس مستقر شدند، اتفاقات خوبی را در این حوزه طی سال‌های آینده پیش‌بینی می‌کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: قطب مرکزی مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در تهران خواهد بود نیز در سال 96 پیگیری شده و در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح شهر سلول در سال 97
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی پیشبرد پروژه ملی مرکز تکثیر، روش و نگهداری حیوانات آزمایشگاهی را از اقدامات دیگر این ستاد در سال 96 عنوان کرد که طی این طرح برای نخستین بار فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این مرکز مستقر هستند آغاز شد.
وی همکاری بخش خصوصی با دانشگاه خوارزمی در استان البرز را قدمی دانست که به تأسیس نخستین پارک علم و فناوری تخصصی در کشور با عنوان «شهر سلول»  می‌انجامد. این پروژه در سال 96 آغاز شده و در حال پیشرفت است.
حمیدیه ابراز امیدواری کرد این پارک علم و فناوری تخصصی در عرصه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال 97 افتتاح شده و فعالیت‌های خود را گسترش دهد.

 
سربلندی ستاد سلول بنیادی در برگزاری المپیاد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اقدامات این ستاد در حوزه آموزش، پژوهش و منابع انسانی را توافقات اولیه با صندوق پژوهشگران و نوآوران معاونت علمی عنوان کرد و افزود: امیدواریم در سال 97 این توافقات عملی شود تا طرح‌های مرزدانشی و پژوهشی ستاد به این صندوق ارجاع داده شود.
وی با اشاره به  سومین المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در انتهای سال 96 برگزار شد، ابراز امیدواری کرد در سال 97 قدم‌هایی که از سال 96 در راستای بین‌المللی شدن این رویداد آغاز شده بود، در سال 97 با همکاری آموزش‌وپرورش پیش رود.
حمیدیه خبر خوش سال 96 در این راستا را قبولی 16 نفر از 18 نفری که در دور نخست المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شرکت کرده بودند دانست و ادامه داد: این افراد با بهترین رتبه‌های کنکور در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قبول شدند. این در حالی است که این المپیاد جایزه کنکور نداشت.
وی افزود: این دستاورد نشان داد المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برخلاف المپیادهای دیگر تنها آموزش و پژوهش نمی‌آموزد. این المپیاد در حوزه کسب‌وکار، فناوری، تجاری‌سازی و دیگر مسائل ورود کرده است. در همین راستا قبولی این دانش آموزان بدون جایزه کنکور، خریدن آبروی ستاد در موفقیت این اقدام بود.



ارتباطات بین‌المللی با جشنواره و کنگره
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری سلول‌های بنیادی که در سال 96 برگزار شد را از بزرگ‌ترین کنگره‌های علمی ایران دانست و گفت: در این رویداد بیش از سه هزار نفر تنها در زمینه کنگره شرکت کردند. بیش از 1200 دانش‌آموز نیز در بخش دانش‌آموزی شرکت کردند.
به گفته وی این رویداد برای نسل جوان  و فعالین این حوزه بسیار مفید واقع شد و پس از برگزاری آن ارتباطات بین‌المللی بسیار زیادی اتفاق افتاد. امروز دانشگاه‌های مختلف کشور در حال اعزام دانشجو به مراکز خارج از کشور هستند. مقالات مشترک بسیاری میان کشور ما و دیگر کشورها نیز در حال بررسی است.
حمیدیه سمپوزیوم‌های یک روزه و کارگاه‌های این ستاد را در سال 96 بدون حمایت مالی ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی عنوان کرد و افزود: این رویدادها تنها با حمایت معنوی این ستاد برگزار شدند، اما دستاوردهای قابل‌توجهی برای این عرصه به ارمغان آوردند. امیدواریم در سال آینده نیز این سمپوزیوم‌های یک روزه دنبال شود.

سفیران دانشجویی
وی اتفاقی ویژه در سال 96 را فعال کردن انجمن‌های دانشجویی دانست. به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی 20 انجمن دانشجویی در دانشگاه‌های کشور تشکیل شده است که جای بسی خوشحالی دارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی  خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین ما به دانشجویان، اساتید، دانشجویان دکترا این حوزه توجه کرده بودیم. اما نیاز بود به دانشجویان مقطع لیسانس هم توجه بیشتری داشته باشیم و جوان‌ترها حمایت شوند. به همین منظور به سمت انجمن‌های دانشجویی سوق پیدا کردیم.
وی افزود: این دانشجویان سفیران ما در دانشگاه‌های مختلف خواهند بود. امیدواریم در سال 97 برنامه‌های دانشجویی مفصلی را با این شبکه دانشجویی تازه تأسیس شده دنبال کنند.
پایان پیام/29

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت: