سهم سرعت جابجایی کالا و اقتصاد جهانی در صنعت دریایی
سرعت جابجایی کالا و اقتصاد جهانی، فرصتهای جدیدی را برای رویکرد به صنایع دریایی فراروی کشورهای درحالتوسعه قرار داده است و اینیکی از پارامترهای رشد کشورهایی است که به آبراهها و دریاهای آزادراه دارند .
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سیاست صنایع دریایی با معیارهای متفاوت با توجه به شرایط اقتصادی و جغرافیایی هر کشور تعیین و اجرا میشود، که این معیارها بر اساس توسعهیافتگی پیشنهادشده است و با توجه به پیوستن به سازمان تجارت جهانی صنایع دریایی بخصوص در معرض آزمایش جدی قرارگرفتهاند و لذا در تمامی صنایع دریایی کشور نیاز این را میطلبد تا با اتخاذ راهبرد مناسب خود را با شرایطی تطبیق دهیم تا در منطقه از دیگران عقب نمانیم .
حسن سوری کارشناسی ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسیر حرکت صنایع دریایی کشور خصوصاً" صنعت کشتیسازی ایران در چند سال گذشته با بحران مواجه شده گفت: باوجود بحرانهای موجود، تحول در این صنعت با نگرش و شناخت عوامل مؤثر در رکود آن امکانپذیر است. اما یکسونگری و از طرفی عدم اعتقاد به تواناییهای بخش خصوصی در انجام کارهای بزرگی چون مشارکت در ساخت و تجهیز کشتیها و صنایع دریایی کشور و از طرفی نبود استراتژی مدون و سیاستگذاریهای لازم این صنعت را به چالشهای غیرقابلانکار سوق داده است .
سوری با اشاره به اینکه منابع آبی ما چه در منطقه جنوبی کشور و چه در بخش شمالی منابعی بسیار باارزش هستند، اظهار کرد: منابع آبی میتوانند ارکان اصلی اقتصادی کشور را به خود اختصاص دهند، از سوی دیگر با توجه به رشد توسعه اقتصادی، تجارتی و شیلاتی، ضرورت نیاز به صنایع دریایی امروز بیش از بیش احساس میشود .
وی ادامه داد: اگرچه تدوین برنامه 5 ساله چهارم توسعه کشور و اهمیت خاصی که در این برنامه به بخش منابع آبی شده است میتوان با نگاهی گذرا بر تحولات چندساله اخیر به این واقعیت ملموس پی برد که تحولاتی اگرچه تا حدودی غیرقابل لمس در مقایسه با صنایع دریایی و رقابتی اطرافمان ولی بهعنوان حرکتهای پایهای میتواند در بخش صنایع دریایی شامل ساخت، تعمیر کشتی و شناورها و طراحی و ساخت سکوها، اسکلهها، موجشکنها و ساخت صنایع شیلاتی و طراحی و ساخت صنایع مرتبط با پرورش و صید آبزیان رشد فراوانی داشته باشد.
این فعال حوزه فناوری با اشاره به اینکه صنایع دریایی ایران در طول ایام و گذشت زمان همواره با موانع و تنگناهایی دستوپنجه نرم کرده است بیان کرد: اگرچه سرمایهگذاریهای نسبی تا حدودی در این بخش صنعت تأثیرگذار شده ولی طرحها و برنامههای اجرایی علیرغم تلاشها و حرکتهای نسبی به ناکامی ختم شده است. فقدان سیاستگذاری هماهنگ و نبود استراتژی پارامترهایی است که باعث شکلگیری گلوگاههای چندلایه در مسیر توسعه آن شده است.
وی در ادامه گفت: دو شرکت کشتیسازی بزرگ کشور علیرغم سرمایهگذاریهای لازم حضوری مقتدرانه داشتهاند ولی عدم یکسو بودن این سرمایهگذاری در توسعه صنعت ساخت و تعمیر در یکجهت حرکت نکردهاند که نقصان نهادی هماهنگکننده و از طرفی پراکندگی صنایع دریایی با توجه به طول مرزهای آبی کشور بیش از بیش احساس میشود .
سوری افزود: صنایع دریایی با توجه به داشتن مرزهای طولانی آبی چه در شمال کشور و چه در جنوب – موقعیت استراتژیک منطقهای بینالمللی، منابع و ذخایر غنی نفت و گاز در کنار توسعه رشد و توسعه فیزیکی ناوگانهای حملونقل دریایی کشور نگاهی ویژه و همه جانبهای را میطلبد .اگرچه سرمایهگذاری برای ایجاد صنعت کشتیسازی در ایران به اوایل دهه هفتاد میلادی بازمیگردد در آن سالهای دور رشد و رونق بازار نفت منطقه امکاناتی را میطلبید تا با توجه به این تردد سنگینبار عظیم تعمیرات و سرویسهای تعمیراتی را برگیرد که ایران با توجه به توانمندی خود در منطقه میتوانست منشاء اصلی این سرمایهگذاری شود.
پایان پیام/32
Send to friends