لزوم تقویت فرهنگ همگرایی فناوریها
مهارتهایی مانند تیمسازی، مدیریت پروژه و برونسپاری از مهمترین ابزارها در تقویت فرهنگ همگرایی فناوریها است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی با بیان اینکه راه اندازی رشته فناوریهای همگرا ابزار مناسبی برای توسعه فعالیتها در این زمینه نیست اظهار کرد: پیشنهادهای جایگزینی را می توان در این زمینه مطرح کرد. در اولین گام، باید نقاط همگرایی فناوریها شناسایی شوند و با توجه به نیازها و توانمندیهای کشور و منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تعدادی از آنها برای فعالیت انتخاب شود. البته فهرستی از این نقاط به همراه ملاحظاتی درباره روندهای بینالمللی و وضعیت کشور تهیه شده است.
وی ادامه داد: در نقاط همگرایی دارای اولویت، دورههای بینرشتهای یا پژوهشکدههای اختصاصی شکل بگیرند یا در صورت وجود، تقویت شوند. همچنین برای تقویت فرهنگ همگرایی فناوریها در دانشگاهها نیاز به طراحی و اجرای اقداماتی است. که در این زمینه می توان به مواردی همچون طراحی دورههای کوتاهمدت مشترک در برنامههای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. برای نمونه، دوره مشترک بیوانفورماتیک با حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی مهندسی نرمافزار، مهندسی ژنتیک و زیستفناوری.
سلطانی به سایر اقدامات در این زمینه اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت علمی و دانشجویان ترغیب شوند که در درسها و سخنرانیهای علمی دانشکدههایی که میتوانند همکاران بالقوه آنها در نقاط همگرایی باشند، حضور یابند. برای مثال، انتخاب درس برای دانشجویان مهندسی از دانشکدههای علوم زیستی تسهیل شود. دانشجویان و استادان مشاور پایاننامهها به تعریف موضوع در نقاط همگرایی دارای اولویت ترغیب شوند.
به گفته وی، مهارتهایی مانند تیمسازی، مدیریت پروژه و برونسپاری از مهمترین ابزارها در تقویت فرهنگ همگرایی فناوریها هستند. دورهها و کارگاههایی در این خصوص طراحی شوند و در دورههای درسی تحصیلات تکمیلی خصوصاً در پژوهشکدههایی که به نقاط همگرایی میپردازند، جای بگیرند.
انتهای پیام/25
Send to friends