آینده فرزندان ایران در دل زمین نهفته است

آینده فرزندان ایران در دل زمین نهفته است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 76062
کامبیز مهدی‌زاده*

نفت، مایع سیاه‌رنگ و غلیظی که بسیاری از کشورها، سیاست و اقتصاد خود را به آن گره زده‌اند، اما امروز، راه پیشرفت کشور ما از مسیر نفت نمی‌گذرد و کشورهایی معنای پیشرفت در اقتصاد را درک می‌کنند که ترکیبی از منابع را در جهت پیشرفت، به‌کار بگیرند.

باید قدر این موهبت الهی را دانست؛ به ویژه در میادین مشترک نفتی که باید از آن‌ها بهره‌برداری حدأکثری کرد اما نباید صرفاً به منبع نفتی تکیه کنیم. امروز چرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به سایر سازمان‌ها و نهادها موفق‌تر عمل می‌کند زیرا در مسیر پایان دوران نفتی گام گذاشته و این مهم، با تکیه به فناوری و نوآوری حاصل شده است. برای نجات اقتصاد ایران باید غده سرطانی نفت را جراحی کرد و این مهم با تکیه به فناوری و نوآوری، عملی می‌شود.

گرچه نفت و سایر منابع هیدروکربوری زیرزمینی، با وجود تمامی محدودیت‌ها از جمله پایان‌پذیری‌شان، همچنان ارزشمند و راه‌گشا هستند، اما حقیقتی که نباید در مسیر استفاده از این منابع فراموش شود این است که منابع خام و زیرزمینی حتی اگر مبنای توسعه اقتصادی قرار  بگیرند، اگر در پیوند با فناوری و نوآوری باشند آینده ایران را خواهند ساخت.

توجه به سرمایه‌های روی زمین

اگرچه ثروت‌های فراوانی در دل زمین نهفته و از سوی خالق متعال، پیشکش اشرف مخلوقات شده است که البته باید به نحو صحیح مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد، اما بخش مغفول مانده این هدیه ارزشمند و ارز‌ش‌آفرین، در مقابل چشم‌هایمان در جای‌جای این کره خاکی پنهان مانده است، ظرفیت‌هایی که زمین‌گردشگری را می‌سازند.

ایران بهشت زمین‌شناسی جهان است اما قدر این موهبت را ندانسته‌ایم. هیچ طرح و برنامه‌ای درباره زمین گردشگری و ژئوتوریسم به صورت مدون تا به امروز ارائه نشده است و پس از این همه مدت، در حالی‌که دیگر کشورها علی‌رغم این‌که از ظرفیت‌های زمین‌گردشگری کشورمان برخوردار نیستند، توسعه این عرصه را پیش از ما آغاز کرده‌اند.

اگرچه هنوز تا معرفی جاذبه‌های بی‌شمار زمین گردشگری و ژئوتوریسم ایران عزیز چه به هم‌وطنانمان و دنیا، راه زیادی داریم. خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیش‌قدم شد و حسن مطلعی شد بر توسعه فناوری زمین‌گردشگری و معرفی جاذبه‌های ژئوتوریسم ایران. یکی از تلاش‌های جدی در طرح توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی و معدن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که زیبایی‌های زمین‌شناسی و میراث زمین‌شناختی ایران را به نمایش درآوریم و امروز این مهم محقق شده است.

با تکیه بر فناوری و نوآوری امروز میراث زمین شناختی ایران را به دنیا معرفی کردیم و در پی معرفی دیگر ظرفیت‌های نهفته، از معرفی کانسارها و پهنه‌های زمین‌شناختی ناشناخته، پیوند فناوری‌های روز به صنایع معدنی و جذب ایده‌های نوآورانه برای توسعه این عرصه هستیم.

در این مسیر، راهی جز اعتماد به جوانان نداریم، زیرا همان‌طور که پیش‌تر عرض کردم آینده دنیا را فناوری‌ها خواهند ساخت و برای آن‌که زمین‌شناسی ایران به قله‌های رفیع پیشرفت و ارزش آفرینی و اشتغال آفرینی برسد، باید زیست‌بوم مساعد فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه را فراهم آوریم. این مهم به کمک تمامی بخش‌های تاثیرگذار و دست‌اندرکار، با درک و رویکرد نوآورانه‌ای نسبت به اهمیت این حوزه محقق خواهد شد.

حالمان خوب خواهد شد اگر حال زمین خوب باشد چراکه همه چیز، از زمین است.

 

* مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و مدیر طرح توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه معدن

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
«جوش و خروش زمین» به نمایش درآمد؛ مهدی‌زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین‌شناسی خواهد ساخت
«جوش و خروش زمین» به نمایش درآمد؛ مهدی‌زاده: آینده ایران را توسعه فناوری زمین‌شناسی خواهد ساخت
00/04/01 - 14:41
رویکرد نوآورانه به ظرفیت‌های نهفته زمین| درباره زمین‌گردشگری چه می‌دانیم
رویکرد نوآورانه به ظرفیت‌های نهفته زمین| درباره زمین‌گردشگری چه می‌دانیم
00/03/29 - 16:24
صاحبان طرح‌های فناورانه حوزه زمین‌شناسی و معدن فراخوانده شدند
صاحبان طرح‌های فناورانه حوزه زمین‌شناسی و معدن فراخوانده شدند
99/06/04 - 13:52
بیشتر بخوانیم