ارزشمند و مفید

ارزشمند و مفید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 82374
یحیی رهنمایی*

امنیت غذایی مفهومی پیچیده اما ضروری در دنیای امروز است. تامین نیازی اساسی که در آینده به یکی از چالش‌های بشریت بدل خواهد شد.

این مفهوم در دنیا بازار بزرگی را به خود اختصاص داده است. یکی از حوزه های تاثیرگذار در توسعه امنیت غذایی استفاده از فناوری های زیستی است. به گونه ای که در دنیا این فناوری 40 میلیارد دلار ارزش افزوده در امنیت غذایی ایجاد کرده است.

تامین امنیت غذایی نیازمند تکمیل زنجیره‌ای از بازیگران و زیرساخت‌ها است. بازیگرانی که بتوانند سنگ بنای این نیاز را در کشور تامین کنند. شرکت های دانش بنیانی که در حوزه های مختلفی چون کشاورزی، صنایع غذایی، تامین مکمل های غذایی و غیره که با تولید محصولات و ارائه خدمات خود می توانند نقشی موثر در تحقق امنیت غذایی داشته باشند.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان نهادی پیشگام در حوزه توسعه و ترویج زیست فناوری در کشور تلاش می کند تا این زنجیره را تکمیل و با کنار هم قرار دادن بازیگران این حوزه؛ به تحقق امنیت غذایی شتابی درست و منطقی دهد. اگر بتوانیم نوآوری‌ها را به این صنعت ورود دهیم قطعا نتیجه خوب و درخشانی خواهیم گرفت.

بر اساس آمارهای موجود امنیت غذایی حدود 4 برابر بیشتر از صنعت دارو و سلامت، ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد. امیدواریم با ورود فناوری به حوزه هایی چون کشاورزی و دامپروری که ارتباط تنگاتنگی با تامین امنیت غذایی در کشور دارند، این چالش مهم به پاسخ فناورانه نزدیک‌تر شود.

در واقع ایمنی غذا باید از مزرعه و زمین های کشاورزی آغاز شود و تا سفره‌های مردم ادامه یابد. تکمیل این زنجیره به استفاده از ظرفیت همه مجموعه های موثر در این زمینه وابسته است. بازیگرانی که می توانند با  استفاده از توانمندی‌ها و دانش روز به توسعه و تحقق این موضوع کمک کنند.

*رئیس گروه تولید، تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
نخستین سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد
نخستین سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد
99/04/31 - 10:32
ایران در توسعه استارتاپ‌ها شگفتی آفریده است
ایران در توسعه استارتاپ‌ها شگفتی آفریده است
98/03/22 - 21:26
چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو برگزار می شود
چهارمین دوره مجمع اقتصاد فناوری نانو برگزار می شود
95/03/31 - 11:27
بیشتر بخوانیم