اقتصاد دیجیتال و تحولی نو

اقتصاد دیجیتال و تحولی نو


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 43140
مهدی محمدی
دبیر ستاد توسعه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي

مهدی محمدی

دبیر ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري

 

فرارسيدن نوروز و سال نو، سرآغاز شكوفايي و تولد و تجديد حيات طبيعت و تبلور و تجلي ذات لايزال الهي در تحول حال و احوال است كه كه نويدبخش گذار از گذشت سال و زمزمه شروع سالي نو مملو از پويايي، نوآوري و شوق در حركت به سوي رشد و تعالي تا دستيابي به افق‌هاي روشن در دور دست‌هاي اميد با اتكا به تدبير و برنامه‌ريزي است.

سال 1397 با تمام فراز و نشيب‌ها در عرصه‌هاي مختلف به پایان رسید و فصل نو و سال جديد، زمزمه‌هايي از حركت‌هاي نوين در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در عرصه اقتصاد ديجيتال، هوشمندسازي و فضاي مجازي را نويد مي‌دهد.

 سال گذشته را در حالي پشت‌سرگذاشتيم كه با اعمال تحريم‌هاي ناعادلانه،‌ نگاه‌هاي بخش عمده‌اي از مسئولان و سياستگذاران كشور به سمت و سوي شركت‌هاي دانش‌بنيان، خلاق و فناور و همچنين اقتصاد ديجيتال سوق يافت تا به لطف «عدو شود سبب خير»، اين اميد در دل‌هامان پديدار شود كه با يكديگر دست در دست هم و با تعامل و هم‌افزايي بخش دولتي و خصوصي،‌قادر خواهيم بود تا گامي بلند در سال 1398 در عرصه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي برداريم. قدم‌هايي كه برآيند آن به توسعه و پيشرفت سرزمين كهن و باستاني ايران خواهد انجاميد.

امروز اقتصاد ديجيتال سرنوشتي محتوم براي كشور به منظور بقا در عرصه رقابت جهاني است. بي‌ترديد پيمودن مسير پيشرفت در عرصه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي و فضاي مجازي، ‌نيازمند بهره‌مندي از ظرفيت نهادهاي متولي و دستگاه‌هاي اجرايي در بخش‌هاي مختلف است تا با استفاده از توان نيروهاي متخصص و مجرب با بومي‌سازي نيازمندي‌ها فناورانه و با بسترسازي در جهت توليدات محتواي ديجيتال،‌ زمينه صادرات اين محصولات نيز به وجود آيد تا انتظار آنچه سهم ايران از بازار فناوري‌هاي ديجيتال است محقق گردد و روياي ايران يك تريليون دلاري به واقعيتي ملموس و عيني تبديل گردد.

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، در نيمه اسفند سال گذشته همزمان با برگزاري نخستين «رويداد نوروز نوآوري» و با بنا نهادن سنگ‌بناي تعامل تفكرات در راستاي پيشرفت‌هاي نوآورانه و فناورانه به استقبال نوروز رفت و اميد دارد تا اين گام نخست به توسعه و تعالي در سال‌ و سال‌هاي آتي منتهي شود و با بهره‌مندي از توان بخش‌هاي مختلف به توفيقاتي دوصد چندان دست پيدا كند.

 این ستاد در راستاي ماموريت‌هاي باز تعريف شده خود در سال 1397 تلاش دارد تا  با شکل‌دهی به زیست‌بوم نوآوری شرکت‌های نوپا و توجه به حوزه‌های نیازمحور و بهره‌گیری از توانمندی‌های فناورانه و آینده‌محور، برنامه‌هايي مدون در متنوع‌سازی اکوسیستم نوآورانه اتخاذ كند و با حمایت از شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و کمک به رشد و تعالي آنها با پرورش نیروي انسانی مستعد، با صرف فعل خواستن به توانايي پيشبرد اهداف ايران ديجتال، دست پيدا كند.

 صد البته پيمودن اين مسير بدون تعامل با فعالان و دست‌اندركاران اين حوزه ممكن نخواهد بود. از همين‌رو ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري دست ياري خويش را به سوي فعالان عرصه اقتصاد ديجيتال بلند كرده و به چشم‌انداز فردايي روشن در سايه تعامل و همدلي اميد دارد.

ضمن تبريك فرارسيدن سال 1398،   توفيق تلاشي مضاعف در راستاي رفع مشكلات و مسائل اين حوزه به منظور نيل به فردايي بهتر و داشتن سالي مملو از عزت و سربلندي توام با صلح جهاني را از درگاه ايزدمنان خواستارم.

منبع: isti.ir

پایان پیام/

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم