تجاریسازی در مسیر توسعه
در عصر جهانی شدن محصولات و خدمات، تغییرات مداوم در نیاز مشتریان و توسعه فناوری سبب شکل گیری فرصت های جدیدی در تولید کالا و خدمات در عرصه های منطقه ای و ملی شده است. محصولات جدید از ضروریات شرکت های امروزی به شمار می روند. توسعه محصول جدید، بخش مهمی از هر تجارت است و فرصت های رشد و خلق مزیت رقابتی، برای شرکت ها فراهم می کند.
امروزه متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیای کسب و کار، فرآیند ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار را با
چالش های فراوانی مواجه ساخته است. اکثر سازمان ها امروزه، بیش از هر زمان دیگری دریافته اند که صرفا تکیه و اعتماد به اهرم های رقابتی سنتی مانند افزایش کیفیت، کاهش هزینه و تمایز در ارائه محصولات و خدمات کافی نیست و در عوض مفاهیمی مانند نوآوری، سرعت و انعطاف پذیری در رقابت، نمود قابل توجهی پیدا کرده و گرایش به سمت ارائه محصولات و خدمات جدید به بازار، خود دلیل موجه این تغییر نگرش است.
بر همین اساس، یکی از سیاست هایی که در برنامه های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همواره مورد توجه قرار گرفته است، حمایت از تجاری سازی محصولات فناورانه و نوآورانه است.
برنامه حمایت از تجاری سازی فناوری در معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری، در دفتر تجاری سازی و ارتباط صنعت با دانشگاه شکل گرفته است؛ که عنوان این دفتر در تاریخ بیست و چهارم اسفند سال 92 به تجاری سازی فناوری تغییر و تاریخ ششم شهریور 97 نیز با عنوان دفتر نوآوری و کسب و کار نوین به توسعه فعالیت خود در این زمینه پرداخته است.
در این مسیر، هرگونه برنامه حمایتی در بستر نگاه توسعه ای، سیاست ها و حمایت های ویژه معاون محترم نوآوری و تجاری سازی فناوری جناب آقای پیمان صالحی، زنده یاد محمود شیخ زین الدین و در سطح کلان مقام محترم عالیه معاونت، جناب آقای سورنا ستاری، معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری محقق شده است.
امید است در آینده ای نزدیک، با توسعه و ارتقاء سطح حمایت از تجاری سازی فناوری و کارآفرینی فناورانه شاهد شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان و اشتغال جوانان نوآور و فناور در ایجاد و توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه در توسعه و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در کشور باشیم.
*مدیرکل دفترنوآوری و کسب و کار نوین
منبع: isti.ir
#
Send to friends