تحقق پژوهش‌های کارآمد با آزمایش‌های استاندارد

تحقق پژوهش‌های کارآمد با آزمایش‌های استاندارد


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 69958
ابراهیم میرزادگان*

نوظهورترین‌های علوم و فناوری‌های پیشرفته مانند زیست‌‌فناوری، پزشکی، نانو و سلول‌های بنیادی، همه مرهون آزمایش‌های دقیق و استانداردی هستند که نتایجی قابل اعتنا را پیشکش پژوهشگر می‌کنند.

آزمایشگاه‌های کارآمد بازوی اجرایی تحقیق و توسعه است. نقش سیاست‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی در اعطای تخفیف ها به اعضای هیات علمی، دانشجویان و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکت‌ها و سازمان‌ها) و نیز وجود خدمات آزمایشگاهی متنوع و با کیفیت راه را برای دستیابی به توسعه تولیدات و خدمات کارآمد و بومی فراهم می‌کند.

پژوهشگاه ابن سینا در مسیر تکامل و توسعه این فناوری‌ها شکل گرفت و از سال 77 کارش را از پژوهشکده‌ای کوچک در جهاد دانشگاهی آغاز کرد. فعالیت‌های این مجموعه از نخستین گام‌ها، بر ابعاد مختلف باروری، مانند ایمونولوژی، ژنتیک، عفونت ها و غدد تولیدمثل و جنبه‌های اخلاقی و حقوقی باروری متمرکز بوده است.

این فعالیت‌ها امروز پویاتر و متنوع تر از گذشته ادامه دارد و در سال‌های اخیر دستاوردهایی چشمگیر در زمینه‌هایی نوین، همانند سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری دامی داشته است.

توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و حمایت از کارآفرینان نوپا از اهداف مرکز رشد فناوری سلامت ابن سینا است. فعالان فناور این مرکز رشد در زمینه‌های تخصصی زیست ‌فناوری تولید مثل، آنتی بادی منوکلونال و نانوتکنولوژی زیستی فعالیت می‌کنند. واحدهای مستقر در این مرکز می توانند از تجهیزات و خدمات پژوهشکده ها و مرکز تخصصی ناباروری و سقط مکرر ابن سینا استفاده کنند.

پژوهشگاه ابن سینا با برخورداری از سه پژوهشکده، گروه ها و مراکز تابعه خود دستاوردهای قابل توجهی در حوزه زیست‌ فناوری به ارمغان آورده است. پژوهشکده زیست‌ فناوری تولید مثل با سه گروه ژنتیک تولید مثل و زیست‌فناوری، جنین‌شناسی و آندرولوژی، ایمونوبیولوژی تولیدمثل و همچنین پژوهشکده آنتی بادی مونوکلونال با سه گروه هیبریدوما، ایمونوشیمی و فرآورده‌های نوترکیب و گروه مهندسی آنتی بادی ـ آنتی ژن در حال ارائه خدمات فناورانه هستند.

همچنین پژوهشکده نانو زیست‌‌فناوری با گروه‌های نانو فناوری، حقوق و اخلاق زیستی و مهندسی بافت و پزشکی بازساختی و سه مرکز خدمات تخصصی زیست‌فناوری تولید مثل در حیوانات مزرعه ای، مرکز خدمات تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا و مرکز رشد فناوری سلامت از اجزا تشکیلاتی پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی به شمار می‌روند.

انجام موفق 290 طرح پژوهشی و چاپ 822 مقاله داخلی و خارجی بخشی از دستاوردهای این مجموعه فناور است. طراحی و ساخت زخم‌پوش پیشرفته بر پایه پلیمرهای طبیعی برای درمان زخم‌های عفونی، ارزیابی برون‌تن و درون‌تن، ایجاد روش تشخیص زودرس سرطان پستان با استفاده از خون محیطی (Non-Invasive)، بانک بافت و ایمپلنت‌های زیستی و تولید موفقیت آمیز انواع آنتی بادی‌های منوکلونال تشخیصی و تحقیقاتی تنها بخشی از دستاوردهای این پژوهشگاه به شمار می‌رود.

در مجموعه آزمایشگاه‌های مرکزی پژوهشگاه ابن سینا بالغ بر بیش از 300 نوع آزمون قابل ارایه به مشتریان اعلام شده است که  این خدمات همچنین بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی نیز قابل دسترسی است. این آزمایش‌ها توسط 45 دستگاه آزمایشگاهی انجام می‌شود که تعدادی از این تجهیزات ساخت کشورمان هستند.

ایجاد کارگروه‌های متنوع در همه تخصص‌های موجود موجب توانمندسازی بازوی اجرایی و همگرایی متخصصان در ایجاد شبکه‌های قدرتمند در حل مشکلات کشور است. بر این اساس می‌توان با ایجاد هسته اندیشه‌ورزی قدرتمند در این کارگروه‌ها، به نیازها و تقاضای بازار پاسخ گفت و برای رفع مشکلات کشور در زمان کمتر و صرف هزینه‌های پایین‌تر قدم گذاشت. بنابراین نقش کارگروه‌ها در انواع رشته‌ها و تخصص‌ها و ارتباط آنها با هم نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها و دستیابی به نتایج دلخواه و پایدار خواهد داشت.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌ های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ایجاد پلتفرم به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور، به افزایش بهره‌وری سرمایه گذاری‌های کشور و تسهیل انتقال دانش و تجارب آزمایشگاهی بین مراکز تحقیقاتی کمک می‌کند.

*مدیر آزمایشگاه‌های مرکزی تحقیقات پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
پژوهش‌های فضایی برای درمان پارکینسون آغاز شد
پژوهش‌های فضایی برای درمان پارکینسون آغاز شد
96/06/05 - 12:27
 «کالیبراسیون» چه نقشی در بهبود نتایج آزمایش‌ها ایفا می‌کند
«کالیبراسیون» چه نقشی در بهبود نتایج آزمایش‌ها ایفا می‌کند
96/05/18 - 13:43
بیشتر بخوانیم