جمعی برای اعتلای گیاهان دارویی

جمعی برای اعتلای گیاهان دارویی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 81828
محمدحسن عصاره*

یک از رسالت های اصلی معاونت علمی و فناوری که در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی نیز به آن اشاره شده است، حمایت های مادی و معنوی از فعالیت‌های علمی، فناوری و اقتصادی از شرکت‌های دانش بنیان و طرح های دارای ظرفیت فناوری و تجاری‌سازی است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی این هدف را در قالب 6 ماموریت از «مرجعیت علمی تا توسعه بازار محصولات دانش بنیان و نوآورانه» و «حمایت از توسعه فناوری صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی» به اجرا درآورده است.

در همین زمینه و با اجرای این برنامه‌ها تلاشیم می کنیم تا گام‌هایی برای توسعه اقتصادی کشور برداریم. اقداماتی که از آن جمله می‌توان به تعریف 110 برنامه حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان و 48 خدمت به شرکت‌های خلاق اشاره کرد. برنامه‌هایی که منجر به افزایش تعداد قابل توجه این شرکت‌ها شده و جمعیت آنها را به بیش از 800 شرکت فعال دانش بنیان و 186 شرکت خلاق رسانده است.

مجموعه‌هایی که در حوزه‌های مختلفی چون «داروسازی پزشکی و دامپزشکی»، «عطر، طعم، رنگ و خوشبو کننده های طبیعی و گیاهی»، «افزودنی‌ها»، «مکمل‌ها»، «چاشنی ها و ادویه جات»، «تولید فرآورده آرایشی و بهداشتی»، «تولید سموم و آفت‌کش‌های گیاهی»، «تولید کودهای گیاهی»، «تولید شیرین کننده‌های گیاهی و نوشابه سازی»، «تولید دمنوش‌های گیاهی»، «صنایع بزرگ تولید اسانس‌های گیاهی و صنایع تولید بذر» و «کشت و فرآوری گیاهان دارویی» اشاره کرد.

بر اساس آماهای موجود تنها در حوزه دارو و فرآورده گیاهی و سنتی برای بیش از 5 هزار محصول از سوی سازمان غذا و دارو مجوز تولید صادر شده است. در حالی‌که در سال 87 تنها 400 محصول در این حوزه دارای مجوز تولید بود.

این صنعت در حال حاضر در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و ایجاد مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های تخصصی به رشد مضاعف آن کمک بزرگی کرده است. در زمینه صادرات هم با آنکه پیشرفت هایی داشته‌ایم اما همچنان این صنعت به جایگاه درست خود نرسیده است و در کنار سیاستگذاری‌های کلان؛ رفع موانع صادراتی که کشور با آن مواجه است هم الزامی است.

البته با وجود همه این مشکلات برای توسعه صادرات محشولات دانش بنیان گام هایی برداشته ایم. اقداماتی که با همکاری کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی و بخش خصوصی در حال انجام است و از آن جمله می توان به تعیین کشورهای هدف صادراتی، اعزام شرکت‌های دانش بنیان و خلاق به کشورهای پیشگام، دعوت و میزبانی از گروه های تجاری بین المللی و ایجاد بانک اطلاعاتی افراد صاحب نظر و حرفه ای در حوزه صنعت گیاهان دارویی در کشورهای هدف اشاره کرد.

*دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
دانش‌آموزان گیاهان دارویی را در تعامل با والدین و معلمان می‌شناسند
دانش‌آموزان گیاهان دارویی را در تعامل با والدین و معلمان می‌شناسند
98/02/11 - 12:06
 چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی افتتاح شد
چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی افتتاح شد
97/08/21 - 12:30
ابعاد حمایت و توسعه تولید آفت‌کش‌های گیاهی بررسی شد
ابعاد حمایت و توسعه تولید آفت‌کش‌های گیاهی بررسی شد
94/12/04 - 12:44
بیشتر بخوانیم