دارایی‌های فکری گوناگون را دریابیم؛ حفاظتی همه جانبه

دارایی‌های فکری گوناگون را دریابیم؛ حفاظتی همه جانبه


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 74302
نگار زاده ختمی مآب*

 

آکادمی کانون پتنت معاونت علمی و فناوری از سال 98 و با هدف تمرکززدایی از برگزاری صرف دوره‌های آموزشی در شهرهای بزرگ، دسترسی قشرهای گسترده‌تر به دوره‌ها و همچنین حرکت در راستای دیجیتالی شدن، ارائه دوره‌های آموزشی غیرحضوری را در دستور کار خود قرار داد. این استراتژی که محدودیت‌های جغرافیایی را تا حد زیادی رفع می‌کند، در سال 99 نیز ادامه یافت و حتی با توجه به پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با کووید-19، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های آکادمی را در بر گرفت. در واقع، از مجموع 41 رویداد برنامه‌ریزی شده در تقویم‌های آموزشی آکادمی، تنها یک مورد رویداد حضوری بوده و از 40 وبینار دیگر نیز، 37 مورد مربوط به برنامه سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری بود.

از نکات ویژه در خصوص رویدادهای 99 سه‌شنبه‌های با طعم مالکیت فکری، تنوع موضوعی قابل‌توجه آن‌ها است. در حالی که آکادمی کانون، در وهله اول مسئولیت آموزش در حوزه ثبت اختراع و ترویج برای ثبت اختراع خارجی را بر عهده دارد، اما ورود به حوزه‌هایی همچون اطلاعات پتنت، جستجوی پتنت و تحلیل پتنت نیز در برنامه‌های آکادمی گنجانده شده بود. با این همه، آکادمی در راستای ارزش نهادن به کسب‌وکارها برای حفاظت همه‌جانبه از دارایی‌های فکری مختلف و نه تنها اختراعات، حوزه‌های مختلف مالکیت فکری، همچون اسرار تجاری، طراحی‌های صنعتی، علائم تجاری و نشان‌های جغرافیایی را نیز به حوزه‌های آموزشی خود اضافه کرد.

همچنین پژوهش، به‌عنوان‌ یکی از آیتم‌های مهم در جایگاه کشورها از منظر نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند توجهی جدی است. در ایران نیز با توجه به پتانسیل بسیار بالای کشور از نظر نیروهای متخصص و فنی، تحقیقات و پژوهش‌های قابل‌توجهی از سوی دانشگاهیان و حتی بنگاه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

با این وجود، مالکیت فکری به‌عنوان یک رکن مهم در این مسیر، کمتر جدی گرفته می‌شود. دانشگاهیان ما، در میان خیل عظیم اطلاعات موجود در پتنت‌ها، به‌خوبی جستجو نکرده و به‌همین دلیل، در بسیاری مواقع برای ایجاد یک کاری که پیش‌تر در نقاط دیگر جهان انجام شده است، مجبور به انجام تحقیقات بنیادین و شروع از نقطه صفر می‌شوند. آکادمی با درک این چالش بزرگ و به مناسبت هفته پژوهش، رویداد چرخ را در سال 99 برگزار کرد.

رویداد چرخ شامل یک سلسله وبینارهای آموزشی و ترویجی بود که با تأکید بر استفاده از سیستم پتنت برای ارتقاء و انجام پژوهش‌های کاربردی برگزار شد. در این رویداد، پنج وبینار با عناوین جذاب «مالکیت فکری، بودن یا نبودن، مسئله این است»، «آیا پتنت ابزار مناسبی برای حفاظت از ایده من است؟»، «هنر نگارش شرح اختراع»، «چرا چرخ را از اول اختراع کنیم؟» و «جنگ اول به از صلح آخر»، برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبین و علاقه‌مندان با مزایا و چگونگی ثبت اختراع ارائه شد.

 

*مدیر آکادمی کانون پتنت معاونت علمی و فناوری

 
نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم