ساده‌سازی مفاهیم پیچیده ژئوماتیک

ساده‌سازی مفاهیم پیچیده ژئوماتیک


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 70513
یاسر ابراهیمیان قاجاری*

ژئوماتیک علمی نوظهور و نوین است که آمده تا شیوه‌های دقیق‌تری در داده‌های علمی نقشه‌برداری، سنجش از دور، مکان‌یابی، جغرافیا به جامعه علمی ارائه کند. مفاهیم این دانش مهندسی با کمک دانش‌بنیان‌ها در ایران و با روش‌های ترویجی توسعه می‌یابد.

می‌گویند ایرانیان باستان در حوزه نقشه‌برداری دستی بر آتش داشتند. ایران کشوری است محصور در مرزهای آبی و سفرهای تجاری با کشتی از گذشته‌های دور در کشور رواج داشت. بسیاری با شنیدن نام نقشه‌برداری این سفرهای دریایی در ذهنشان تداعی می‌شود. سفرهایی طولانی که به اطلاعات مکانی دقیق و تعیین عرض و طول جغرافیایی نیاز داشت. اما پیدا کردن این اطلاعات دشوار و زمان بر بود.

اما ژئوماتیک علمی گسترده‌تر و با زیرشاخه‌های مهندسی بیشتری است. این علم به فعالان حوزه‌های علمی مختلف کمک می‌کند تا داده‌هایی دقیق‌تر و قابل استنادتر داشته باشند. داده‌هایی دسته‌بندی شده و کاربردی که نتایج به دست آمده را سندیت می‌دهد.

ایران به این حوزه علمی هم مانند سایر رشته‌های نوین علمی ورود کرده و هنوز در ابتدای راه است. اما تلاش‌ها برای طی شدن این مسیر قابل توجه است. ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با تشکیل گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک به این تلاش‌ها پیوست تا به حرکت این زیست‌بوم شتاب دهد.

این گروه در سال جاری تصمیم دارد برای ترویج مفاهیم مرتبط با حوزه ژئوماتیک اقدام به تولید محتوا در قالب مستندهای کوتاه و انیمیشن کند تا با این روش، به نوعی مفاهیم پیچیده این علم را ساده‌سازی کند. این کار هم در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال صورت می‌گیرد.

*دبیر گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم