سالم بمانید

سالم بمانید


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 70913
عباس عبداللهی‌خوشمردان*

این روزها رعایــت فاصله اجتماعی برای جلوگیــری از ازدحام جمعیت و اســتفاده از ماســک برای پیشــگیری از انتقال ویروس کرونا، دغدغه دیگری پیش روی حمل‌ونقل عمومی شهر قرار داده است.

 به طوری که به گفته یکی از اعضای شورای شــهر تهران حمل‌ونقل عمومی در رتبه اول عامل انتقال ویروس کرونا است و ۲۶ درصد مبتلایان در حمل‌ونقل عمومی بیمار شده‌اند. این مسئله باعث شده تا مدیران شــهری با تدابیری همچون اضافه کردن ظرفیت‌های ناوگان و هشــدار و تذکر به شــهروندان بــرای برطرف کردن آن تلاش کننــد.

اقدامات فیزیکی مانندضدعفونی کردن وسایل نقلیه عمومی، نظارت بر نیروی کار، فاصله‌گذاری اجتماعی مانند نشــانه‌گذاری صندلی‌ها، محل ایســتادن و صف خریــداری بلیت اتوبــوس و مترو و اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی، مجموعه‌ای از اقدامات فوری هستند که انجام آنها در دوران شــیوع بیماری، دائمی است و تا پایان دوران شیوع بیماری، همواره باید انجام شوند.

با این وجود، اســتفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی حتی با وجود شــیوع کرونا غیرقابل اجتناب اســت. رعایت نکاتی در حمل‌ونقل عمومی توصیه می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به مواردی چون استفاده از ماســک، عدم ازدحام مقابل درهای ورودی هنگام ورود به این وسایل نقلیه، به همراه داشتن الکل و مواد ضدعفونی کننده، عدم تماس با دســتگیره‌ها و صندلی‌ها و رعایت فاصله اجتماعی لازم با دیگران از جمله این موارد است. در نهایت تا جای ممکن از وســایل نقلیه عمومی اســتفاده نکنیــد به خصوص در شــهرهای کوچــک و خــارج از محدوده کلان شهری.

توسعه شــیوه‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌ســواری و به طور کلی آموزش و توصیه به کاهش سفرهای روزانه مورد تأکید بیشتری است.

*کارشناس حمل‌ونقل شهری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم