سرمایه‌گذاری از جنس تفکر

سرمایه‌گذاری از جنس تفکر


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69462
مالک سعیدی*

برای مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش سهم بازار محصولات شرکت از طریق سرمایه‌گذاری صحیح ضروری است. سرمایه‌گذاری در توسعه تجهیزات، املاک، تولید، بازاریابی و تحقیقات می‌تواند از طریق توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای بهره‌وری، وضعیت مالی شرکت را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود دهد.

کسب «مالکیت فکری» نیز می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد. سهم بازار یک شرکت براساس میزان دارایی‌ها، عملکردهای تجاری و پیش‌بینی‌ها از منافع آتی ارزیابی می‌شود. برای بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان، پیش‌بینی سود آینده شرکت به‌طور قابل توجهی می‌تواند متأثر از تحصیل اختراعات کلیدی باشد.

مثال‌های زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که ارزش تجاری آن‌ها یک شبه و در اثر به‌دست آوردن گواهی‌نامه‌های مهم ثبت اختراع است که در زمینه فناوری‌های کلیدی افزایش یافته است.

به‌طور مشابه، یک علامت تجاری مشتری‌پسند نیز می‌تواند ارزش تجاری شرکت را افزایش دهد و قطعا موجب افزایش جذابیت محصولات و خدمات شرکت شما در میان مشتریان شود. از این‌رو، سرمایه‌گذاری برای توسعه یک دارایی فکری مناسب بسیار بهتر از یک عمل تدافعی در مقابل رقیبان بالقوه است. بنابراین سرمایه‌گذاری در دارایی‌های فکری روشی مؤثر برای ارتقای ارزش شرکت و بهبوددهنده‌ سودآوری شرکت در آینده خواهد بود.

حقوق مالکیت فکری برای شرکت می‌تواند حق انحصاری به‌وجود آورد. به‌عبارتی دیگر، با کسب حمایت قانونی از مالکیت فکری هرچند برای یک مدت محدود، این مالکیت مانند یک مالکیت خصوصی و انحصاری برای شرکت خواهد بود.

بنابراین کسب حمایت قانونی از دارایی‌های فکری موجب می‌شود تا یک شرکت دانش‌بنیان، مدعی مالکیت انحصاری دارایی‌های فکری باشد و از حداکثر پتانسیل این دارایی‌ها بهره‌مند شود. به‌طور خلاصه، وجود حمایت‌های قانونی از مالکیت فکری موجب مشهود‌تر شدن دارایی‌های ناملموس خواهد شد، به‌طوری‌که اغلب این دارایی‌ها می‌توانند در محیط بازار مورد تجارت قرار گیرند.

 

در صورتی که ایده‌های نوآورانه، طرح‌های مبتکرانه و برندهای قدرتمند شرکت به‌صورت قانونی توسط حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار نگیرند، ممکن است این دارایی‌ها به‌صورت آزاد و قانونی توسط هر شرکت یا شخص دیگری بدون محدودیت مورد استفاده قرار گیرند. با این حال وقتی که این دارایی‌ها توسط حقوق مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرند، برای شرکت ارزشی واقعی به‌وجود خواهد آمد، به‌طوری‌که با استفاده از این حقوق انحصاری، دیگران نمی‌توانند بدون اجازه و اختیار شما از آن بهره‌گیری اقتصادی کنند.

امروزه آگاهی سرمایه‌گذاران، کارگزاران بازار سهام و مشاوران مالی در مورد اهمیت و ارزش دارایی‌های فکری رو به افزایش است و موجب شده تا این افراد به ارزیابی دارایی‌های ناملموس توجه ویژه‌ای کنند. بیشتر شرکت‌ها در سراسر جهان بر اهمیت و ارزش دارایی‌های فکری خود تأکید می‌کنند و حتی در مواردی آن‌ها را در ترازنامه‌های مالی خودشان قرار می‌دهند.

مدیر کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری*

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم