ضامن حفظ سلامت جامعه

ضامن حفظ سلامت جامعه


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 22584
عباس فرازمند

عباس فرازمند*

برای داشتن یک زندگی سالم و حفظ سلامت افراد جامعه لازم است تلاش خود را از ایجاد و گسترش آلودگی های زیست محیطی به‌کارگیریم. تخلیه فاضلاب‌های صنایع بدون انجام هیچ‌گونه عملیات تصفیه به آب‌هایسطحی و زیرسطحی موجب آسیبرسیدن به منابع آبی سطحی و زیرسطحی شده و سلامت افراد استفاده کننده از این منابع را با تهدید مواجه می‌کند.

برای نمونه صنایع آبکاری با تخلیه فاضلاب‌های عمدتا اسیدی حاوی فلزات سنگین نظیر نیکل، کروم و روی باعث آلوده کردن چاه‌های برداشت آب مناطق اطراف شده و استفاده مردم از این آبهای به ظاهر سالم، می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری بر جا گذارد. راهکار لازم برای مقابله با این خطرات در درجه اول شناسایی دقیق واحدهایآلاینده و سپس مطالبه کردن از سازمان متوالی حفاظت از محیط‌زیست است.

خوشبختانه فناوری‌های تصفیه این قبیل فاضلاب‌ها در کشور وجود داشته و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز براساس سیاست حمایتی خود از شرکت‌های دارای فناوری و یا ایده برای سیستم‌های تصفیه حمایت به عمل‌آورده است و در آینده نیز به حمایت خود ادامه خواهد داد. برای داشتن محیطی سالم، وظیفه هریک از افراد آگاه جامعه، اطلاع‌رسانی و مطالبه کردن برای داشتن واحدهای صنعتی با وضعیت مناسب از نظر زیست محیطی از واحدها و سازمان‌های مسئول است. علاوه بر آلودگی منابع آب باید به سایر پدیده‌ها نظیر طوفان‌های گرد و غبار نیز توجه شود.

در کشور ما پتانسیل خوبی در افراد و شرکت‌ها برای تولید خاک‌پوش‌های مناسب جهت مقابله با گرد و غبار از طریق تثبیت کانون‌های تولید ریزگرد وجود دارد. از این رو باید شرایط مناسب برای نمایش توانمندی‌های این شرکت‌ها برای مقابله با پیدایش گرد و غبار به‌ صورت عملی در عرصه‌های میدانی فراهم شود. لازم است تسهیلات مالی و لجستیکی برای مالچ پاشی همراه با کشت گیاهان مقاوم در واحدهای پایلوت فراهم شود و پس از اثبات کارایی ترکیبات تولیدی، حمایت برای تولید انبوه و استفاده از آن فراهم شود.

انجام کارهای علمی و با نگرش به تجربیات گذشته و تجربیات سایر کشورها، استراتژی مناسب برای مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم می‌کند. در پایان آنچه که شایسته است مشاهده اقدامات اجرایی شده در عرصه است و باید تمام تلاش خود را برای محقق کردن این شعار مقام معظم رهبری برای اقدام و عمل بکار گیریم.

*دبیر کمیته هوا و گرد و غبار ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

 

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم