ضرورت‌های تولید حسگرهای تک‌فوتـون

ضرورت‌های تولید حسگرهای تک‌فوتـون


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 82388
محمدحسین مجلس‌آرا*

حسگرهای بسیاردقیق تک‌فوتون همان‌طور که از نام آنها بـرمـی‌آیـد، وظیفـه شمارش فوتون‌هـا را کـه حاصل برهمکنش نور با ماده است، بر عهده دارند.

واضح اسـت کـه وقتـی صـحبت از حسـگر بـه میـان می‌آید، علوم الکترونیک مورد استفاده قرار مـی‌گیـرد. در گذشـته حسـگرهای دقیـق، مبتنـی بـر مـدارهای الکترونیکی بودند، اما امروزه با پیشـرفت فناوری و نیاز بـه سـنجش دقیـق‌تر، حسـگرهای فوتـونیکی بـه‌مرور جایگزین حسگرهای الکترونیکی می‌شوند تا پارامترهای فیزیکی یک فرآیند را با دقت بسیار بالاتری اندازه‌گیری کنند.

حسگرهای تک‌فوتون، دقیق‌ترین ابزار انـدازه‌گیری نـوری هسـتند کـه عمـدتا بـر پایـه دیودهای نوری بهمنی و ابررساناها ساخته می‌شوند که البته هرکدام معایب و مزایای مختص به خـود را دارند.

اگرچه ساخت این حسگرها نیازمند فناوری‌های بسیارپیشرفته از قبیل فناوری‌های کوانتومی است
که در سطح دنیا بسیار نوظهور است و در داخل کشور نیز اخیرا بازار این حوزه داغ شـده اسـت، امـا بـاتوجه به شتاب روزافزون جهان برای ساخت حسـگرهای دقیـق‌تر، باید به معرفـی ایـن حـوزه بـا هـدف آشـنایی مخاطبان و فناوران داخلی با جدیدترین محصولات ساخته‌شده مرتبط با حسـگرهای تـک‌فوتـون پرداخت.

طبق آخرین برآوردها در ارتباط با بازار جهانی این محصولات، پیش‌بینی ‌شده است که تا پایان سال ٢٠٢٨ میلادی، بیش از ٤٠ درصد ادوات فوتونیکی به حسگرهای تک‌فوتـون مجهـز شوند که نشان از ارزش بسـیاربـالای بـازار فـروش ایـن حسـگرها خواهـد داشـت.

با توجه به این سطح از گستردگی، امیـد اسـت بـا تلاش هرچه‌بیشتر صنعتگران و افـزایش دانـش فنـی تولیدکننـدگان از پیشــرفت‌های اخیـر ایـن حـوزه، محصولاتی با کیفیت مطابق با آخرین استانداردهای جهانی، شایسته اعتماد ستودنی هم‌میهنان عزیزمـان تولید شود که به این ترتیب بتوانیم همگام با کشورهای پیشـرفته دنیـا بـه بهـره‌وری حـداکثری در زمینـه ساخت حسگرهای تک‌فوتون و محصولات مرتبط با این حوزه دست‌ یابیم و سـهم قابـل تـوجهی از بـازار گسترده جهانی این محصولات را به دست آوریم.

*مشاور ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تجهیزات آنالیز ایران‌ساخت به صنایع رسید تا دقت حسگرها و مبدل‌ها را افزایش دهد
تجهیزات آنالیز ایران‌ساخت به صنایع رسید تا دقت حسگرها و مبدل‌ها را افزایش دهد
99/12/20 - 11:41
حسگرهای زیستی تشخیص بیماری را سرعت می‌بخشد و فناوری‌های سلامت متحول می‌شود
حسگرهای زیستی تشخیص بیماری را سرعت می‌بخشد و فناوری‌های سلامت متحول می‌شود
99/11/20 - 15:42
 بهبود صد برابری حساسیت حسگر گازی
بهبود صد برابری حساسیت حسگر گازی
96/10/05 - 12:15
بیشتر بخوانیم