ضرورت تداوم جریان دانش در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی

ضرورت تداوم جریان دانش در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 71607
صدیقه صادق حسنی*

تولید و تداوم جریان دانش در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی یک ضرورت انکارناپذیر کاری که مسیر آن را شبکه آزمایشگاهی چند سالی است تسهیل کرده است.

نقش کارگروه‌های تخصصی در توسعه دانش و فناوری تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی، «کمک به ایجاد ظرفیت‌های جدید خدمات ‌رسانی آزمایشگاهی»، «حمایت از پژوهش‌های هدفمند در زمینه کاربری دستگاهی» و «ایجاد هم‌افزایی علمی و مهارتی میان کارشناسان آزمایشگاه‌ها» است.

همچنین کمک به «ایجاد محیط‌های خلاق علمی و آزمایشگاهی برای آموزش و تربیت کارشناسان دانش‌آموخته و متخصص» از دیگر اهداف راهبردی کارگروه تخصصی است که ذیل مجموعه شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند. یکی از این اعضای موثر در تحقق این اهداف، کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی است.

«گردش اطلاعات و به اشتراک‌گذاری تجارب کارشناسان از طریق ابزارهای ارتباطی دیجیتال و برخط» و «استفاده از ابزارهای ترویجی و فرهنگ‌ساز مانند تالیف کتاب و مقاله، تعریف پروژه، ترجمه استاندارد، برگزاری دوره‌های آموزشی» و «مشارکت در تعمیر و راه‌اندازی دستگاه‌ها به عنوان ابزارهای مکمل و کارآمد برای توسعه و پیشرفت این حوزه» از جمله اهدافی است که در کارگروه پیگیری می‌کنیم تا شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را به اهداف تعیین شده‌اش نزدیک‌تر کنیم.

ارتباط چندسویه میان فعالان این تجهیز آزمایشگاهی ضروری است. این کار به توسعه فعالیت‌های آزمایشگاهی منجر می‌شود. همچنین مشارکت هرچه بیش‌تر در راستای اجرای برنامه‌ها، روند توسعه دستاوردها و دانش‌افزایی مشارکت‌کنندگان را شتاب می‌دهد.

کارگروه تخصصی دستگاه SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالان پژوهشگر و آزمایشگاه‌های فعال در حوزه این تجهیز آزمایشگاهی را گرد هم آورده است. فعالان این کارگروه تخصصی، زمینه تعامل و هم‌افزایی، انتقال دانش و به اشتراک‌گذاری تجربیات را با انتشار مقاله‌های علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی، نشست‌های دوره‌ای و غیره در این حوزه فراهم می‌کنند.

*دبیر کارگروه تخصصی SPM شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم