فناوری های نرم و اقتصاد خلاق

فناوری های نرم و اقتصاد خلاق


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 44020
سیدمحمدحسین سجادی‌نیری

سیدمحمدحسین سجادی‌نیری*

در چند سال اخیر صنایع ، محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم با قابلیت تولید دوهزار و دویست و پنجاه میلیارد دلار ارزش افزوده اقتصادی و ایجاد حدود سی میلیون شغل در دنیا، روز به روز مورد توجه کشورهای بیشتری قرار می‌گیرد. 

گسترش نفوذ فرهنگي و تقويت جايگاه کشور در عرصه‌هاي بين‌المللي، حراست از هويت ملي و متمايزسازی فرهنگ ملي در برابر سایر فرهنگ‌ در فرآيند جهاني‌ شدن، توسعه اجتماعي و احيا و ترويج سبک زندگي اسلامي ـ ايراني، بهره‌مندی از فناوری‌های اجتماعی در راستای رفع معضلات کشور و ارتقای کیفیت حکمرانی، افزايش سطح دسترسي عموم شهروندان به خدمات و محصولات فرهنگي بومی، توسعه اقتصاد و مقاومتی از طریق کمک به گذار از اقتصاد تک‌محصولي به اقتصاد خلاق و دانش‌بنيان و همچنین فرهنگ‌زایی و اشاعه فرهنگ ملی و مذهبی ایران زمین مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی و توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی از آثار توسعه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است.

 با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت راهبردی و اقتصادی صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم، پیچیدگی این حوزه، متولیان متعدد و لزوم همگرا کردن آنها و همچنین «فناوری های نرم و فرهنگی» جزو اولویت‌های الف توسعه فناوری در اولویت نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته است .

همان‌طور كه علوم و فناوری‌های سخت به شكل‌گيری و توسعه‌ خانواده‌ بزرگ صنايع سخت (صنايع غالباً كارخانه‌ای) منتهی می‌شوند، علوم و فناوری‌های نرم نيز صنايع نرم را شكل می‌بخشند؛ صنايعی كه محصولات و خدمات حاصل از آن ها به اعتلای انسان، افزايش کيفيت زندگی و تسهيل رابطه‌ او با محيط پيرامون كمك می‌كنند. 

صنايع نرم انواع مختلفي دارند که يکي از مهم‌ترين شاخه‌های آن را صنايع «خلاق و فرهنگی» تشکيل مي‌دهد. اين صنايع روی هم رفته «اقتصاد خلاق» را شکل مي‌دهند. صنايع خلاق و فرهنگي، در طول چند سال اخير به قدری توسعه پيدا کرده‌اند که برخي آينده‌پژوهان، موج چهارم در فراسوی عصر اطلاعات و دانايي را موج خلاقيت يا عصر صنايع خلاق و فرهنگی مي‌دانند، در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بدو پیدایش تا کنون تلاش کرده است، با انجام مجموعه گسترده ای از اقدامات در سطوح متفاوت از سیاستگذاری ، ایجاد و تقویت زیرساخت ها تا تسهیل گری و هماهنگ سازی،اقدامات ترویجی و حمایت های موردی شرایط رشد و تقویت صنایع خلاق و فرهنگی در ایران را تسهیل و موانع پیش روی گسترش و تجاری سازی فناوری های مذکور را مرتفع کند . 

افزايش توليد و سهم خدمات و محصولات نرم و فرهنگي در اقتصاد ملي، ارتقا سازوکارهاي سياستگذاري و نهادينه‌سازي گفتمان فناوری‌های نرم در کشور، ارتقا و بهره‌برداری از سرمايه‌های دانشي و انساني کشور در حوزه فناوری‌های نرم، توسعه نقش‌آفريني و همکاری های بين‌المللي در زمينه فناوری‌های نرم، بهبود زيرساخت‌های نهادی توسعه و تجاری‌سازی فنآوری‌های نرم به عنوان رئوس برنامه های اصلی این ستاد تعریف شده است که سعی دارد تا به همه این اهداف دست یابد .

 

*دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: isti.ir

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم