هیبریدی‌ها بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا

هیبریدی‌ها بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47724
سید مجتبی رضوی*

 

امروزه آلودگی هوا همچون دیگر موارد آلودگی محیط زیست اثرات مضری بر انسان و دیگر موجودات زنده به جا می گذارد.

 

با توجه به اینکه تهران یکی از آلودهترین شهرهای جهان بشمار می‌رود و دیگر شهرهای بزرگ کشورمان هم روز بروز بیشتر درگیر این مسئله می‌شوند، شناخت هر چه بهتر این مشکل و راه‌حلهای مؤثر آن یکی از ضرورت‌های جامعه ما است.

آلاینده‌های اصلی هوای تهران عبارتند از "ازن" و "دی‌اکسید نیتروژن"، "دی‌اکسید گوگرد"، "ذرات گردوغبار"، "سرب" و "مونوکسیدکربن." تمامی آلوده‌کننده‌های هوا به جز سرب و مونوکسیدکربن بر روی دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد و موجب افزایش علائم بیماری ریوی در بیماران و یا دیگر اثرات مضر بر سلامت می‌شوند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه مرگ و میر ناشی از آلاینده‌های هوا در تهران در حال افزایش است. با گذشت زمان و افزایش تعداد خودروها و مصرف سوخت‌های فسیلی، میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشورهای مختلف به معضل مهمی در روند رو به رشد گرمایش جهانی تبدیل شده است.

افزایش فزاینده آلودگی هوا در سال‌های گذشته، صنعت خودروسازی را برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جایگزین و کمترآلاینده ترغیب کرده است. از جمله راه‌کارهای به کارگرفته شده در این مسیر طراحی و تولید خودروهای هیبریدی است.

کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. خودرو هیبرید که از آن به عنوان "ماشین سبز" هم یاد می‌شود، از دو منبع انرژی و یک باتری برای حرکت خود بهره می‌برد. سیستم این نوع از اتومبیل‌های برقی دوگانه متشکل از یک موتور بنزینی، یک موتور برقی و یک باتری است که هدفشان مصرف هر چه‌ کمتر بنزین و به حداکثر رساندن راندمان و کارایی خودرو است.

خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را به صورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند.

وجود خودروهای هیبریدی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی بسیار مناسب است.

 با توجه به اینکه در کشور ایران معضل آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود، استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبریدی به جای نوع بنزینی مطرح شده است.

استفاده از خودروهای هیبرید الکتریکی در شهری مانند تهران می‌تواند به صورت چشمگیری به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جذب کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند.

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروها موجب شده از شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود در طراحی و تولید خودروهای بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

* معاون تعاملات بین‌المللی توسعه کسب‌وکارهای نوپای ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پااین پیام/23

 

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم