پرچم‌‌دارهای نوظهور

پرچم‌‌دارهای نوظهور


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47555
حسین ملازاده*

با توجه به اولویت‌های تعیین شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گروه توسعه فناوری‌های راهبردی، سه فناوری موضوعی و راهبردی، شامل:اینترنت اشیاء، بلاکچین و هوش مصنوعی را پیگیری می‌کنیم. پیش از این، بررسی‌های جامعی در حوزه اقتصاد دیجیتال صورت گرفته است. در این بخش فناوری‌های نوظهور و آینده‌داری وجود دارد که باید به شکل مبنایی به آنها پرداخت و مورد توجه قرار گیرند. برای پیگیری فناوری‌های مذکور در ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند‌ سازی، کارگروهی تشکیل دادیم و این سه فناوری را در صدر فهرست  فناوری‌های نوظهور قرار داده و سعی کردیم تا در چهارچوب ظرفیت‌ها و امکانات، زمینه رشد، بسط و گسترش زیست بوم مرتبط با این فناوری‌ها را فراهم سازیم.

برای هر کدام از این فناوری‌ها، کارگروه‌های تخصصی تشکیل شد که علاوه بر مسئول و دبیر کارگروه، از فعالین حاذق و متخصص آن فناوری بخصوص در دو بخش صنعت و دانشگاه دعوت به عمل آمد تا در ترسیم نقشه راه و بایدها و نبایدهای این فناوری، کارگروه را یاری دهند.

هر کدام از این کارگروه‌ها پروژه‌های را تحت عنوان «پروژه‌های پرچم دار» تعریف کرده‌اند، تا با حمایت از این پروژه‌ها، تحرک بیشتری در این حوزه‌ها ایجاد کنند و سرمشق و مشوقی برای فعالیت و کار بیشتر در این فناوری‌های نوظهور را فراهم سازند.

با توجه به اینکه برخی از این فناوری‌های نوظهور در کشور ممکن است متولی به‌خصوصی نداشته باشند. این کارگروه‌ها سعی می‌کنند تا در چهارچوب قوانین، برخی وظایف بر زمین مانده سیاست گذاری و رگولاتوری را نیز انجام دهند و سعی کنند تا به فعالین این عرصه در زمینه تقنینی و برخی مسائل کاری کمک رسانند.

سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و ترویج، سه هدف با اولویت بالای این کارگروه‌ها را تشکیل می‌دهد و البته سیاست گذاری‌ها به گونه‌ای است که برخی وظایف رگولاتوری نیز به این کارگروه‌ها محول شده است.

این مسئله به این خاطر است که به اصطلاح «کار سر و شکل داشته باشد» و پس از مدتی خطوط و  اهداف مشخص باشد و وظایف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سالهای پیش رو با استفاده از داده‌های فعلی مشخص گردد.

در مبحث پروژه‌های پرچم دار سعی شده است که طرح‌های مورد تصویب قرار گیرد که در حال حاضر در مورد آن کارهای اساسی صورت نگرفته باشد و از طریق فراخوان عمومی و در نهایت شفافیت بهترین مجریان انتخاب شوند.

امیداور هستیم تا با فعالیت‌های هر روزه، بتوانیم در این عرصه‌ها شاهد رونق بیشتر باشیم و زیست بوم‌های شکل گرفته در هر حوزه را به دست فعالان پیشتاز  همان حوزه بسپاریم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای مختلف نیز سعی می کنند تا در کنار این زیست بوم‌ها نقش تسهیل‌گر را ایفا کنند.

مسئول گروه توسعه فناوری‌های راهبردی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری


پایان پیام/33

تصاویر

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم